Ingatlanfelkészítési kisokos tudatos eladóknak

Minden lakásban benne van a csoda!

Minden lakásban benne van a csoda!

IKEA Spanyolországban

2022. január 16. - Biró Csilla

Spanyolországban országszerte 17 darab Ikea áruház található, a legtöbb a fővárosban, Madridban és Barcelonában (3-3 db), a többi pedig az ország területén elszórva, régiók szerint elosztva. A város, ahol élünk, Valencia tartományban található, mégis a Murciában lévő Ikea van hozzánk legközelebb, kb. 80 kilóméterre.

Online az ország egész területére szállítanak, az interneten leadott rendelések a 17 üzletben, a 33 gyüjtőponton és a 2300 postahivatalban könnyen átvehetők.

Postán a 25 kiló alatti csomagokat küldik, a szállítási díjuk 100 euró alatti értéknél 4 euró, felette 9 euró. Ha bútort vagy nagyobb csomagot szeretnénk rendelni, azt súlyhatártól függetlenül több helyen is átvehetjük. Az áruházi átvétel 100 eurós érték alatt 5 euróba kerül, felette ingyenes. Ha a 33 Ikea gyűjtőpontra érkezik a csomag súly- és értékhatártól függetlenül 5 eurót, egyéb gyűjtőponton 9 eurót kell fizetnünk.

Ilyen Ikea gyűjtőpont egyébként nálunk is található, az egyik plázában működik egy kis Ikea iroda, ahol néhány bútor és tárgy is ki van állítva, itt segítenek a rendelésben és az ügyintézésben is. A kiszállított rendeléseket pedig a pláza parkolójában egy kijelölt helyen lehet átvenni, ahová autóval is kényelmesen beparkolhatunk.

Ami pedig a személyes élményeimet illeti, az első Ikea, ahol Spanyolországban jártam, Andalúziában, Malagában volt. Az áruház elrendezése és a környezete leginkább az otthoni, soroksári Ikeára emlékeztet. A reptér közelében egy nagy bevásárlókomplexumban van az áruház, ahol sok divatmárka, outlet, élelmiszerbolt és éttermek is helyet kaptak.

Belső elrendezése is leginkább a soroksári áruházra emlékeztet, az emeleten rögtön kezdhetünk az étteremben, de akár a berendezett lakásrészletekben is elmerülhetünk a kiállítótérben. Nagyon szép játszóház van, rögtön a bejárat mellett, amit most bizonytalan ideig a Covidra való tekintettel lezártak. A vírus elleni védekezést, ahogy egész Spanyolországban, itt is nagyon komolyan veszik. Mérik, hány látogató lehet az üzletben, szigorúan ellenőrzik a maszkhasználatot, sok helyen kézfertőtlenítő pontok vannak kihelyezve, az étterembe belépéskor pedig külön dolgozó ellenőrzi az oltási igazolásokat, ennek hiányában nem fogyaszthatunk az étteremben.

A berendezett lakásbelsők hasonlóan stílusosak és ötletesek, mint a hazai Ikeában, szintén megtalálhatók alacsony költségvetésű vagy kisebb alapterületű lakásbelsők.

 

belsok.jpg

 

Ami helyi sajátosság, hogy minden lakáshoz tartozott szinte terasz vagy erkély, hiszen a spanyol lakások többsége a valóságban is így épül. Még arra is figyeltek, hogy egy dekorfóliával tengerre néző kilátást varázsoljanak a képzeletbeli otthonokhoz.

 

erkelyek.jpg

 

A termékpaletta nagyjából ismerős volt a hazai áruházakból, de összességében mintha nagyobbnak tűnt volna a választék. Voltak olyan dolgok is, amikről azt hittem, Magyarországon nem kaphatók, aztán rákerestem a hazai kínálatra és valószínűleg új termékek vagy az én figyelmemet kerülték el korábban.

A gyerekrészleg nagyon ötletes volt, egyedül talán a plüssökből volt viszonylag szűk a kínálat.

 gyerek.jpg

 

A termékek között, ami tipikusan spanyol, az a rengeteg étkező/tálaló szekrény, amiből hatalmas választék és rengeteg modell volt. Ez nélkülözhetetlen része a spanyol otthonoknak, az evés, a nagy családi vacsorák, az étterem kultúra itt kiemelt szerepet kap a mindennapokban.

 

 etkezo.jpg

 

A másik ilyen eltérés az ágyneműk között volt tapasztalható. Spanyolországban a legnagyobb melegben jellemzően egy selyem anyagú vékony pléddel takaróznak, amit a legkedveltebb hagyományos ágyneműk mintájával árulnak a spanyol piacon. Erre a termékre otthon feltételezhetően nem igazán lenne igény, így a magyar boltokban ezeket nem árulják.

 

 271648235_3152846494983213_4768249714766736879_n.jpg

 

Az éttermi kínálatra jellemző, hogy sokkal több a helyi étel és ital, illetve a hazai termék, mint a pesti áruházakban. Itt a svéd ételek kevésbé kaptak szerepet, de ez feltételezhetően azért van így, mert az emberek itt viszonylag kevésbé nyitottak a gasztronómiai újdonságokra. A képen például az a tipikus spanyol reggeli van, amit egy kávézóban 10-ből 9 embernél biztosan látni fogsz. Ez a tostado nevű pirított kifliféle, amin hagyományos spanyol sonka van. A kenyeret előtte paradicsompürével megkenik, olivaolajjal pedig lelocsolják. Hagyományos reggeli ital hozzá a frissen préselt narancslé és a tejeskávé.

 

271612132_671374774218962_4946169080084374444_n.jpg

 

Összességében elmondható, hogy alapbenyomásban nagy különbség nincs a pesti üzletekhez képest, minden sarkon szembe jön valami emblematikus bútor vagy tárgy és az egész design és koncepció nagyon egységes és következetes. A különbségek inkább apróságokban, a helyi életstílusban keresendők, illetve, hogy ez a termékpaletta jóval nagyobb és színesebb célközönséget kell, hogy kiszolgáljon, mint a magyar kínálat. Mindenesetre érdekes élmény volt, első, de biztosan nem utolsó alkalommal ikeáztunk Hispániában.

Breaking news - Országot váltottunk

Hosszú hallgatásom története

Nagy volt körülöttem a csend az elmúlt hónapokban. Nem volt ez tudatos döntés, illetve csak részben. Egyrészt elsodortak az események, az újabb lezárások, a Covid és az otthonoktatás szépségei, másrészt családilag elég nehéz időszakon mentünk át, így kevesebb pozitív posztot, történést, gondolatot tudtam ide kitenni, mint amennyit szerettem volna.

Mivel magamról tudom, hogy én se szeretem a félbehagyott sztorikat, elvarratlan szálakat, a következőkben írok egy kicsit róla, mi történik velem azóta, mik a terveim a jövőben, mi változott az életemben.

 

243991900_228791769303389_8290574239130629225_n.jpg

A háttérben persze folyamatosan dolgoztam és a mai napig dolgozom, rengeteget áraztam és néhány napja egy nagyobb lélegzetvételű komplett projekt is befejezésre került, egy ideig talán az utolsó. Nyár elején nagyot fordult velünk a világ, a férjem kapott egy uniós állást Spanyolországban, amit végül elfogadott, így augusztus végétől már itt élünk kis családunkkal a Földközi tenger partján.

241694275_385090916545228_3060169559588256353_n.jpg

Nem volt egyszerű meghozni ezt a mindent átkeretező döntést, de úgy éreztük, most minden abba az irányba tol minket, hogy ugorjunk egyet az ismeretlenbe, mert úgy éreztük, az adott helyzetben nincsen sok veszítenivalónk.

A férjem épp kifelé kacsingatott az akkori munkájából, ami rengeteg idejét és energiáját vette el, cserébe stresszes és fárasztó volt, így az életében teljesen felborult a munka-magánélet egyensúly, ami szépen lassan kikezdte az egészségét is. Közben gyors egymásutánban néhány hónap alatt anyósomat és apósomat is váratlanul, fiatalon vesztette el, ami csak tovább növelte benne a vágyat egy nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb, egészségesebb élet után.

A nagyobb lányom júniusban fejezte be az első osztályt. Számára az első év sok kudarcot, negatív élményt tartogatott, így addigra világosan látszott, hogy iskolát szeretnénk váltani, hiszen valahogy nem találta meg a helyét abban az alternatív iskolában, amihez korábban nagy reményeket fűztünk. Mivel az eltérő tanterv miatt a tudása nem mindenben felelt meg az állami általános iskola második osztályához, minden valószínűség szerint évet kellett volna ismételnie, miközben pedig a pedagógusai és az őt ismerő szakemberek kis létszámú (12-15 fős) tehetséggondozó osztályt javasoltak. Az iskolakezdés előtt egy teljes évem ment rá, hogy ilyen osztályt találjak, így érthető okokból 1 évvel később nem kezdtem újra a keresést.

A húgával eközben 1 éve folyamatos harcot folytatunk a különböző bőrproblémákkal, intoleranciákkal, amihez pár hónapja derült ki, hogy poratka allergia is társul. Tavasszal egy durvább befulladás után pár napra kórházba is került. Újra előkerült a Ventolin, a bőrére a századik szteroidos krémet írták, de a helyzet csak nem javult, a tüneteket ideiglenesen sikerült elnyomni, de a valódi kiváltó okot nem tudták megmondani, bár nem is igazán keresték, hiába jártunk sok-sok gasztrós, allergológiai, pulmonológiai, bőrgyógyász állami és magánrendeléseken.

Mit csináltam én mindeközben? Ott voltam a háttérben, próbáltam mindhármuknak segíteni, de egy idő után mindenhol falakba ütköztem. Közben jöttek a lezárások, beszorultunk a lakásba, újra hónapokra lettem online óvónéni és házitanító meg diétás szakács egyszemélyben, miközben igyekeztem a munkámban is haladni. Sokszor hajnalban, míg aludtak vagy egy-egy lopott órában, ha mesét néztek vagy az apjukkal játszóra mentek. Egy ilyen szétcsúszott délelőttön nyitott be a férjem a konyhába, hogy nem költözünk-e Spanyolországba? Tudni kell, hogy ez nála nem új, rengeteg állásajánlatot kap a világ minden részéről, amiket az esetek nagy többségében rögtön lehurrogok. Minden nehézségünk ellenére szerettem Magyarországot és eddig, ha nehezen is, mindig megtaláltuk a megoldást, ami tovább lendített egy-egy nehezebb időszakon. Most viszont több fronton is úgy éreztem, nincs jó megoldás, csak kevésbé rossz. Ezért összepakoltunk mindent, fogtuk a gyerekeket és belevágtunk.

242765007_1451845308534584_5698211157335165094_n.jpg

Több, mint egy hónapja vagyunk itt. Korai lenne még egyértelműen kijelenteni, hogy jó döntést hoztunk. Csak annyi biztos, hogy szeretünk itt lenni. Számomra leginkább az emberi kapcsolataink, család, barátok, ismerősök hiányoznak. Viszont gyönyörű környezetben élünk, kedvesek az emberek, a gyerekeink hamar beilleszkedtek, szeretnek itt élni.

Tervezek egy blogot, esetleg egy csatornát indítani, hogy hogyan élünk, mik a tapasztalataink. Na nem arról, hogy mennyibe kerül a Chorizo vagy hogyan kell NIE számot igényelni, de úgy gondolom a gyerekkel külföldre költözős tartalmak terén, esetleg a különleges gyerekek nevelésével kapcsolatban tudnék újat mondani. Addigis tettem a bejegyzésbe néhány képet, hogy lássátok, merre járunk, hol élünk most.

243900324_900498520835593_1407059323419957696_n.jpg

A Home Staging oldalam közben nem szűnik meg. Online konzultációt, hazai lakások árazását, piacelemzést továbbra is vállalok. Szeretnék majd Spanyolországgal kapcsolatos ingatlanos tartalmakkal is jelentkezni, esetleg itteni ingatlanbefektetésbe fogni vagy segíteni olyanoknak, akik ezzel foglalkoznak a környéken. Közben kiadásra készítem fel az otthoni két lakásunkat. Úgy érzem, bármennyire más irányt is vett most az életem, az ingatlanok világa már örökké a része marad, ha át is kell kereteznem időnként a terveimet. Az ingatlan.com helyett most az idealista.com oldalát böngészem és kíváncsian várom, hogy mit hoz a jövő.

Hogyan spórol nekünk egy Home Staging tanácsadó?

Sokszor hivatkoznak arra, hogy egy Home Staging tanácsadó biztosan nagyon drágán dolgozik, ezért is félnek sokan attól, hogy konkrét árajánlatot kérjenek ingatlanuk felkészítésekor. Mai bejegyzésemben szeretném megmutatni, hogy ezzel ellentétben egy profi szakember megbízásával nem kevés időt, pénzt, energiát spórolhatunk meg azzal szemben, ha mindenféle felkészítés nélkül vagy egy tanácsadás után saját magunk által felkészítve dobjuk piacra ingatlanunkat.

blog1.jpg

Munka közben, egy felkészített lakás nappalijában

 

Nézzük tehát tételesen, hogyan és mennyit spórolhat meg nekünk egy Home Stager?

Idő:

Az idő sokunk életében az egyik legértékesebb erőforrás, nem mindegy tehát, hogy valaki mindent elvégez helyettünk vagy magunk kutatjuk fel a szükséges információkat.

Az információgyűjtés, inspirációs fotók kiválasztása, blogok olvasgatása rengeteg időt visz el, mikor pedig végre összeáll a fejünkben, hogy mi hova kerüljön, milyen színeket használjunk, milyen dekorációk, képek, kiegészítők kerüljenek a lakásba, akkor jön a következő rendkívül időrabló tevékenység ezeknek a berendezési tárgyaknak, dekorációknak a beszerzése. Mikor az ötödik üzletben keressük az elképzelt türkiz kispárnát vagy órák óta hajtunk egy akkora étkezőasztalt, ami éppen elfér a kicsi konyhánkban, akkor aranyat érne egy segítő kéz, aki szinte fejből ismeri a lakberendezési áruházak aktuális kínálatát és mindig tud olyan megoldást, ami tovább lendít minket a bizonytalanságokon.

Egy felkészített lakás esetében jellemzően rövidül / nem nyúlik el az eladási idő, különösen igaz ez, ha a felkészítés minden egyes fázisára profi Home Stager szakembert bízunk meg. Ha a lakásunk gyorsan új vevőre talál, azzal időt is nyerünk, hamarabb költözhetünk vágyott következő otthonunkba.

 

Pénz:

Az időn kívül legalább ilyen fontos faktor a pénz, hiszen nem mindegy, mennyit költesz a lakás felkészítésére, milyen magas összeg lesz az eladási ár, ebből kell-e / mennyit kell ingatlanosoknak kifizetned.

blog4.jpg

Amennyiben profi Home Stager szakemberrel dolgozol, ő az első tanácsadáson pontosan meg tudja mondani, mi az az összeg (az ingatlan eredeti állapotának és a felkészítésre szánt összegnek a figyelembevételével), ami eladási árként a lakásból maximum kihozható. Ezt a legoptimistább változatot viszont egy Home Stager akkor tudja csak garantálni, ha a tanácsadás után a komplett felkészítés az ő irányításával zajlik, hiszen csak a saját munkájáért tud ilyen szinten felelősséget vállalni. Igy biztos lehetsz benne, hogy lakásod az elérhető legmagasabb piaci áron talál gazdára.

A felkészítés alatt is rengeteg pénzt spórolhatsz, hiszen nem veszel felesleges, felhasználásra nem kerülő tárgyakat, amik méretük, színük, stílusuk miatt nem illenek a lakás összképébe. Egy Home Stager csak olyan dolgokat vásárol/listáz ki Neked, amit a lakás berendezésekor biztosan fel fogsz használni. Ez különösen a dekorációk esetén nagyon hasznos, van olyan szolgáltatásom is, hogy a dekorációk beszerzését is kihelyezését is teljesen átvállalom az ügyféltől.

Ezen kívül egy szakember rengeteg lelőhelyet ismer, sok szakmai kapcsolattal rendelkezik, így mindig van ötlete, hol kaphatunk kedvezményt, ugyanaz a bútor/dekoráció, hol szerezhető be olcsóbban vagy gyorsabban, mint amit elsőre találnánk.

Lényeges különbség és milliók maradhatnak a zsebedben, ha lakásodat sikerül egyedül, ingatlanos bevonása nélkül értékesíteni. Egy Home Staging szakember fix szolgáltatási díjért dolgozik, ami a legtöbb esetben töredéke annak a milliós nagyságrendű összegnek, amiért egy ingatlanos kínálja a szolgáltatását.  Egy felkészített lakás jellemzően rengeteg érdeklődőt vonz, kitűnik a kínálatból, sok megosztást generál, megjelenik ingatlannal foglalkozó blogok, oldalak bejegyzéseiben, így eladása is jóval egyszerűbb lesz, tehát az ingatlanos díja könnyedén megspórolható.

Nem utolsósorban pedig az idő is pénz, tehát a rövidebb eladási idő is kézzel fogható spórolást jelenthet, de akár abban az időben, amit Te a felkészítésre szánnál, saját munkádban sokkal produktívabb lehetsz, akár a szolgáltatás díjának többszörösét is megkeresheted az erre szánt idődben, ha szakemberre bízod a felkészítést.

 blog2.jpg

Energia:

Az energiabefektetés is fontos szempont, ha arról döntünk, belevágjunk-e egy folyamatba. A Home Staging kezdetben úgy tűnhet, rengeteg energiát kíván a tulajdonostól, de később kiderül, inkább csak tudatosan előre dolgoztunk. Mire is gondolok?

Egyszerűsödik a kiköltözés. Mivel a folyamat elején összepakoljuk a lakást, egyszerűsítünk, rendszerezünk, az eladás után már tényleg elég csak néhány bőrönddel kipakolni a legszükségesebb dolgokat, amiket az értékesítési folyamat alatt még a lakásban hagytunk. A többi dolgunk már kiválogatva, rendszerezve, bedobozolva vár, hogy egy új lakásban új életet kezdjen.

Ha pedig a felkészítést Home Stager végzi, nekünk egy merőben új és ismeretlen szakmába sem kell beletanulni, ami lássuk be rengeteg megspórolt időt és energiát jelent. A felkészítés során elleshetünk sok trükköt és rengeteg hasznos információval és inspirációval is gazdagodhatunk, amit a következő lakásunk berendezésekor jócskán tudunk majd kamatoztatni.

Ha pedig a lakás a megfelelő célcsoportnak készül, az ára jól van megállapítva, a hirdetés a potenciális vevőknek szól, akkor nagy valószínűséggel elkerülhetjük a nézelődőket a komolytalan érdeklődőket, így kevesebbszer kell megmutatnunk a lakást, csak olyanoknak, akik potenciális vevőink lehetnek.

Egy szépen kitakarított, letisztult, funkcionálisan berendezett lakás olyan „minden rendben” érzést közvetít, könnyebb rendben tartani, kevesebb energiát kell rendrakásra, takarításra fordítani a bemutatások előtt. A potenciális vevők nem találnak kifogást, így az alku is minimális ezeknél a lakásoknál.

blog3.jpg

Remélem, már senkinek sem kérdés, hogy eladásra/kiadásra fel kell készíteni a lakásunkat. Ebből a cikkből kiderült, hogy mennyi pénzt, időt és energiát tudunk megspórolni, ha a felkészítést profi Home Staging szakértőre bízzuk. Remélem inspiráló volt a bejegyzés, kérdéseiteket, észrevételeiteket kommentben vagy Facebook oldalamon várom!

Egy vidéki panellakás is lehet stílusos

 

A Facebook oldalamon a napokban mutattam már fotókat legújabb munkámról, egy eladásra felkészített, vidéki panellakásról. Nagyon szerettem ezt a projektet, mert számomra kiemelten fontos, hogy a home staging szolgáltatás, az ingatlanok eladásra, kiadásra történő felkészítése a lehető legszélesebb réteghez eljusson.

A most bemutatásra kerülő panellakásban szinte minden átalakult, hogy boldog új tulajdonosának már tényleg csak a bőröndjét kelljen hozni, ebben az ingatlanban minden készen várja. Legtöbbször egy ilyen felkészített lakásnál a bútorok mellett a dekorációk és a legapróbb kiegészítők is megvásárolhatók, így a vevő pontosan abban a lakásban élhet, amibe a képek és a személyes megtekintés alapján beleszeretett.

Elsőként bemutatom a lakás berendezett alaprajzát, így könnyebben követhető lesz, melyik helyiségről beszélek.
berendezett.jpg

A lakás egyébként Várpalotán található, egy négyemeletes panelházban, ami az 1980-as években épült. Sokak szerint a város legélhetőbb, legjobb beosztással rendelkező tömbjei ezek, amit az alaprajzot látva, nehéz lenne megcáfolnunk. A 85 négyzetméteres ingatlan eredetileg 4 szobából állt, de a tulajdonos zseniális ötletének köszönhetően a korábbi főzőfülke is szobává alakult, a konyha pedig a korábbi étkezőbe költözött. Az új konyhát a bejárattal pont szemben a folyosó végén láthatjuk. 

A konyhából nyílik az átalakítással nyert ötödik szoba, ami jelenleg gardróbszobaként funkcionál, de lehetne akár dolgozó-, gyerek- vagy vendégszoba is. Ennek köszönhetően akár egy 3 gyerekes családnak is tökéletes élettér lehet, hiszen mindenki megőrizheti benne privát szféráját. A jelenlegi gardrób, méretének köszönhetően a lakók minden holmiját el tudja majd nyelni. A kép igazolja, milyen világos, tágas lett mindkét helyiség az átalakítás után, ráadásul a konyhában még egy kisebb reggelizősaroknak is jutott hely.
konyhagardrob.jpg

A három hálószoba elosztása egy nagyobb család számára is tökéletes, a bejárattól jobbra két szoba is nyílik a folyosóról, amik lényegében egymás tükörképei. A türkizkék és rózsaszín kiegészítők gyerek, de akár kamasz szobákba is ideálisak lehetnek. A helyiségek berendezése letisztult, funkciónak megfelelő. Nem zsúfoltunk be felesleges tárgyakat, bútorokat, így tágas, világos élettereket kaptunk.
page1_1.jpg

A szülői hálószoba vagy főháló a másik két hálószobától elkülönülve található, a lakás egy távolabbi, félreeső részében, megőrizve a lakók privát szféráját, így tökéletes elvonuláshoz, pihenéshez egy hosszú nap után. Méretéből adódóan a dupla ágy mellett a szoba végében akár egy kis fésülködőasztal vagy dolgozósarok is helyet kaphat. Az ide vezető folyosóról nyílnak a vizesblokkok is, a fürdő és a WC külön helyiségben található.  
haloszoba.jpg

Az előszoba végén találjuk a lakás ékességét, a központi szerepet betöltő, fényárban úszó, franciaerkélyes nappalit, mely az étkezővel együtt remek terepe a kikapcsolódásnak, beszélgetésnek, családi- és baráti összejöveteleknek egyaránt. Ennek a helyiségnek a színeit, hangulatát igyekeztünk később megmutatni az egész lakásban.
nappali.jpg

A lakás egyébként remek adottságokkal rendelkezik, napfényes, tágas, amit a felkészítéskor használt világos, visszafogott színek még jobban kiemelnek. A bútoroknál megjelenő fehér harmóniáját a kiegészítők kék (türkiz és sötétkék) és rózsaszín (púder, mályva) árnyalatai törik meg. Egy felkészített lakás bemutatásakor nagyon fontosak az egyes hangulatok, érzések, amiket leginkább az apró részletek, elkapott pillanatképek adnak vissza.
page_1.jpg

A bemutatott lakás hatalmas átalakuláson ment keresztül, egy átlagos lakótelepi panellakásból minden igényt kielégítő, stílusos álomotthon lett, ami készen várja boldog új tulajdonosát. Ha szeretnél ebben a napfényes, panorámás, szuperül felújított lakásban élni, a hirdetése még elérhető az ingatlan.com kínálatában, amennyiben pedig érdekelnek a lakások eladásra/kiadásra történő felkészítésének, azaz a Home Stagingnek a részletei, kövesd Facebook oldalamat vagy keress az ott megtalálható elérhetőségeimen!

Ingatlanpiaci trendek a koronavírus járvány idején

Facebook oldalamon tettem fel a kérdést a napokban, hogy mennyire lenne érdekes egy olyan blogbejegyzés, ami a kialakult járványügyi helyzet ingatlanpiacra gyakorolt hatását vizsgálja. A reakciókat elnézve és a saját baráti/szakmai beszélgetéseimből kiindulva sokakat foglalkoztat most (a téma minden más bizonytalansága mellett természetesen), hogy hogyan fogja a koronavírus járvány és a hatására bevezetett kijárási korlátozás érinteni a hazai ingatlanpiac szereplőit, érdemes-e mostanában lakást venni vagy eladni, illetve hogyan fog ez a globális válsághelyzet lecsapódni a kínálati árak, az adásvételek száma vagy a bérleti díjak tekintetében. Az utóbbi hetekben rengeteg cikk, riport, interjú jelent meg a témában, így gondoltam összegzem a blog olvasóinak, mi várható szerintem a hazai ingatlanpiacon az elkövetkező hetekben, hónapokban.

479.jpg

A kijárási korlátozás bevezetésével – érthető módon - szinte teljesen befagyott a piac, legalábbis, ami az adásvételeket illeti. Azok a szereplők maradtak szinte kizárólag a piacon, akik speciális élethelyzetükből kifolyólag nem tehetik meg, hogy későbbre halasszák az adásvételt. Ilyen lehet például egy olyan eladó, aki már korábban lefoglalózta új otthonát vagy folyamatban lévő építkezését korábbi ingatlana eladásából fedezné. Járványtól függetlenül sürgős lehet az eladás külföldre/más városba költözés esetleg egy eldurvult válás esetén is.

Az eladói oldalt a lényegesen lecsökkent kereslet érzékenyen érintheti, hiszen a kevés vevő és a ritkuló adásvételek előbb-utóbb árcsökkentésre kényszeríthetik az eladókat és/vagy növelik a vevők alkupozícióját. A vevőknek viszont a fentiekből kiindulva érdemes kihasználni ezt az időszakot, hiszen a következő hetekben akár alkalmi vételeket is köthetnek.

Az általam követett piacokon jelenleg két trendet tapasztalok:

  1. Bizonyos lakások eltűntek a kínálatból – ezek az eladók valószínűleg nincsenek rákényszerülve, hogy rövid időn belül értékesítsék a lakásaikat, így jobbnak látták elnapolni a tervezett eladást. Ebben a döntésben bizonyára közre játszott az óvatosság egészségügyi szempontból, valamint az az egyszerű tény, hogy nem akarnak jelentősen kisebb összegért megválni ingatlanuktól, mint ahogyan azt a járványügyi vészhelyzet előtt elképzelték. Ráadásul az emberek élete éppen eléggé felfordult az elmúlt hetekben a home office, a digitális oktatás és a kijárási korlátozások bevezetésével, így nem tudnak/akarnak az eladással és új lakás keresésével járó bonyodalmakkal foglalkozni.
  2. A lakások kínálati ára nem változott – azok a lakások, amik ennek ellenére a piacon maradtak - egy-két kivételtől eltekintve - stabilan azonos árakon vannak hirdetve, mint a járványt megelőző hetekben. Ennek nyilvánvalóan az az oka, hogy senki sem akar nagy összegekről lemondani csupán azért, mert lakását nem a legideálisabb időszakban kell értékesítenie. Az utóbbi időben (már a járvány előtt is), érezhetően megnőtt az eladásig eltelt idő, így ez az elmúlt 5-6 hét még nem mutathat reális képet az eladók lehetséges stratégiájáról. Ennyi időt valószínűleg korábban is vártak volna a potenciális vevőre, így az árcsökkenések időszaka szerintem legkorábban 1-2 hónap múlva várható, amennyiben nem történik addig olyan esemény (korlátozások csökkentése, drasztikusan csökkenő esetszám), ami a piac megélénkülését vetíti előre.

Amennyiben pedig a közeljövőben itthon is megkezdik az intézkedések enyhítését, azzal számos olyan szereplő fog visszatérni a piacra (eladói és vevői oldalon egyaránt), akik korábban az ingatlanügyletek elhalasztása mellett döntöttek. Erre azért is látok nagy esélyt, hiszen a magyar lakáspiacon az adásvételek nagy többsége valamilyen élethelyzetváltozás miatt realizálódik, ezek pedig megtörténnek ma is, függetlenül a járványhelyzettől. Igy a veszélyhelyzet elmúltával nem lenne meglepő, ha egy megélénkült ingatlanpiacot látnánk, akár a korábban uborkaszezonnak számító késő nyári hónapokban.

Ha ingatlanpiaci válságról beszélünk, nagyon sokan vonnak párhuzamot a 2008-as gazdasági világválsággal, mely hatalmas recessziót hozott a hazai ingatlanadásvételek tekintetében is. Igaz volt ez a tranzakciók számára és a kínálati árakra egyaránt. Úgy gondolom, ez a mostani válság teljesen más természetű, akár gazdasági, akár ingatlanpiaci vonatkozások tekintetében.

Legfontosabb különbség, hogy ez egy egészségügyi veszélyhelyzet, vagyis saját és a környezetem egészségét kockáztatom azzal, ha aktívan jelen vagyok az ingatlanpiacon, hiszen egy adásvétel még a modern technika idején sem tudja kiiktatni a személyes kontaktust az ügylet szereplői között (eladó(k), vevő(k), ingatlanos, ügyvéd, közjegyző, banki ügyintéző stb.). Minden egyénnek más a kockázatviselő képessége ebből a szempontból, illetve az egészségi állapota, kora stb., ami fogékonnyá teheti a megfertőződésre és a kialakuló szövődményekre.

31617.jpg

Másrészt akkoriban rengetegen rá voltak kényszerülve lakásaik eladására, hogy gátat szabjanak az elszabadult kamatoknak. Most ezt a fajta eladósodást a kormány az egyik első intézkedésével próbálta kiküszöbölni, a hitelfizetési moratórium sok családnak jelent segítséget lakásuk megtartásában, így vélhetőleg kevesebb lesz a bedőlt hitel, mint a korábbi időszakban.

Harmadrészt, ha lehet hinni a különböző prognózisoknak, a járvány nyomán kialakuló gazdasági válság sem fogja egyformán padlóra küldeni az egyes országokat. Főleg azok a térségek lesznek súlyosabban érintve, ahol a GDP-ben nagy szerep jut a turizmusnak, ami az egyik leginkább érintett szektor a mostani válságban. Az IMF azt jelezte, hogy Málta után a magyar gazdaságnak kell a legkisebb gazdasági visszaesést elszenvednie a járvány következményeként az Európai Unió tagállamaiban.

 1.jpg

A fentiek főként a lakossági tranzakciók trendjeit mutatják, a befektetői oldal vizsgálatához fontos ismerni azokat a változásokat, amik a lakáskiadás (rövid és hosszútáv egyaránt) piacán végbemennek a járvány hatására. Erről egy következő bejegyzésben írok, ahol az eladó helyett a kiadó lakások piacára fogok fókuszálni.

Ha tetszett a bejegyzés, kövessétek a blogot vagy kattintsatok a Facebook oldalamra, ahol a lakások eladásra/kiadásra történő felkészítéséről, a Home Stagingről tudhattok meg érdekes információkat.

 

 

Anya, ha vállalkozik

Anyának lenni - minden más szerepünket leszámítva is - hihetetlenül intenzív, egész lényünket kitöltő érzés, amitől nagyon nehéz elvonatkoztatni, bármennyire keressük is magunkban az önálló indivídumot.

Olyan elemi függőségi viszony ez, amiben életünk egy részében bizony - időről-időre - valaki másnak az érdekeit, szükségleteit a sajátunk elé kell helyezni. Az anyaság ugyebár „édes teher”, ahogyan sokan emlegetik, ez a két szó pedig szerintem zseniálisan leírja azt a kettősséget, amit a nők nagy része megél, onnantól kezdve, hogy életet ad az első gyerekének.

32.jpg

Az internet persze, ahogy megszokhattuk, tele van bölcsességekkel, 3 óra alvással, kisestélyiben, répapürét készítő instagram ősanyák hadával, akik a csillogó lakásukból osztják az észt bizonytalanabb anyatársaiknak. Én meg azt gondolom, hogy soha sem volt még ennyire magányos és bizonytalan műfaj gyereket nevelni, mint a XXI. században. Miközben csúcsra jár az individualizáció, a csapból is folyik a „Carpe Diem”, mindenki megvalósítja önmagát, elvárjuk nőktől, hogy 3-6-9 évre beszoruljanak egyedül egy csecsemővel a panel kisszobájába, meséljék el ezredszer a Bogyó és Babócát, lehányt pólóban és élvezzék az édes életet.

980.jpg

Közben apa elvállalja a túlóra túlóráját is, némi plusz reményében, a nagyszülők szintén dolgoznak/vidéken vannak/nem akarnak unokázni, anyukának pedig egyetlen kapcsolata a külvilággal a mobilnet marad. Ott pedig mindenki tudja a tutit, jönnek a fórumok vérre menő vitákkal, a „87+2 dolog, amit a babának tudni kellene 5 hónaposan” jellegű írások és a „bezzeg a mi időnkben” és az „ezek a mai fiatalok” kezdetű kritikák.

Ezt az ideálisnak nem éppen nevezhető állapotot tudja még nehezíteni egy korababa érkezése, egy traumás szülés, egy speciális igényű és/vagy eltérő fejlődésű gyerek, kis korkülönbséggel érkező testvér vagy egy megromlott házasság. Persze nem törvényszerű, hogy így alakul, de ha körülnézünk bármilyen anyukás fórumon, rengetegen írnak le a fentiekhez hasonló nehézségeket.

58515.jpg

Nyílván mindenkinek az életében megvannak a maga elakadásai, kinek a karrier, kinek a párkapcsolat alakul döcögősen, én úgy érzem, életem legnagyobb kihívása az anyaságom, bármennyire készültem és vártam rá és bármilyen erős mintákat is hoztam otthonról. A lányaimtól időről-időre tanulok valamit önmagamról és a világról, amiért mérhetetlenül hálás vagyok nekik, a közös történetünkben viszont a hullámhegyeken kívül bőven akadnak hullámvölgyek is.  Nagyon intenzív 6 év van mögöttünk, amiben a figyelmem legnagyobb része azért folyamatosan rajtuk volt.  Most, hogy mindketten óvodába mentek, több időt terveztem a vállalkozásra fordítani, amit úgy érzem nem mindig tudok megvalósítani. Mondják persze, hogy ilyenkor nem tudjuk azonnal a világot megváltani, én mégis nehezen tanulom ezt az új felállást, sokat kalandozik el hozzájuk a gondolatom, nehéz kilépni a „csakanya” szerepből.  Lassan de biztosan azért rajta vagyok az úton, vannak pipálandó listáim, a napi minimum feladataimmal, közben pedig próbálok zsonglőrködni az egyéb teendőimmel is, hogy ne ússzon a lakás, legyen mit enni vacsorára és be legyenek fizetve a számlák is.

Az otthonról dolgozó anyákat sokszor övezi egyfajta „könnyű neki” felfogás, amiért maguk osztják be az idejüket. Én viszont azt látom, hogy ehhez azért jó nagy adag önfegyelem és mesteri szervezés szükséges. Arról nem is beszélve, hogy mennyien találnak meg „apróságokkal”, hiszen „úgysem dolgozom”. Kétélű fegyver még, hogy magamnak tervezem a feladataimat, így hajlamos vagyok ötször annyi dolgot zsúfolni a napomba, mint amennyi reálisan belefér. Ilyenkor jön aztán a kapkodás és a csalódás érzés, hogy megint semmivel sem haladtam. Jól bevált praktika olyankor, hogy számszerűsítem azt a sok „semmiséget”, ami mégiscsak belefért a napomba, így nem indulok olyan demotiváltan délután az oviba, az egész napos kapkodás után. Az pedig, hogy megválogathatom, hogy kivel dolgozom együtt, még talán a mindennapi szabadságnál is vonzóbbá teszi ezt az életformát. Azért egyetlen főnöknek mégsem tudok soha ellent mondani, aki ott áll a Fecske csoport ajtajában a nővérével együtt és közli: „Anya, azt hittem, már sose jössz”!

Home Staging vs. lakberendezés

Miben hasonlít vagy tér el az eladásra való felkészítés a klasszikus lakberendezéstől

Amikor valaki életében először hall a Home Staging szemléletről, sokszor elsőre csak annyit ért belőle, hogy ennek az egésznek köze van a lakások berendezéséhez. Ha azonban megismerkedünk a Home Staging részleteivel, látni fogjuk, hogy sok mindenben különbözik a klasszikus értelemben vett lakberendezéstől. Mai bejegyzésemben sorra veszem, miben más egy lakberendező és egy home stager munkája, milyen hasonlóságok és különbségek vannak a két terület között.

Cél a tulajdonos szemszögéből

A home staging - szó szerint vett fordításban - a lakás színpadra állítását jelenti. Azért kapta ezt a találó elnevezést, mivel a módszer segítségével átalakítjuk, felkészítjük  lakásunkat eladásra/kiadásra. Itt a lakásunkra, mint termékre tekintünk. Célunk, hogy az elkészült ingatlan ne a tulajdonos, sokkal inkább a potenciális vásárlói célcsoport álomotthonát testesítse meg.

82424.jpg

Ezzel szemben egy lakberendezőnek arra kell törekednie, hogy az adott ingatlant a tulajdonos elképzeléseihez, életritmusához, életkörülményeihez igazítsa. Ő nem egy szélesebb értelemben vett célcsoport, csupán egyetlen megbízó (és annak családja) elvárásaira fókuszál, a lakás berendezését az ő elképzelései mentén hajtja végre.

Igények – optimálistól a speciálisig

Egy eladó lakás felkészítésekor az elkészült ingatlan célja, hogy általános igényeket elégítsen ki. Fontos, hogy az eladó lakásba lépve támpontot kapjon a vevő fantáziája. Nem szükséges, hogy kész megoldások várják, funkciónak megfelelően, a teret érzékeltető néhány bútor, az otthonosságot árasztó színek és dekorációk már elegendőek, hogy valaki akár az első alkalommal beleszeressen a megtekintett lakásba. A home staging eredményeként egy vonzó,  üres vászon jön létre, amit majd a későbbi vásárló tölt meg tartalommal a saját igényeire szabva.

Lakberendezőt viszont sokszor éppen speciális, az átlagtól eltérő igényekkel keresnek fel megrendelők. Előfordul, hogy nagyon konkrét elképzeléssel érkeznek, de olyan is akad, aki csak egy kényelmes, a saját életstílusához igazodó, nagybetűs otthont szeretne, a részleteket pedig a szakember kreativitására bízza. Ilyenkor minden esetben felmérjük, hányan költöznek a lakásba, milyen életvitelt folytatnak (mennyit tartózkodnak a lakásban, dolgoznak-e otthon, mennyit főznek, néznek-e TV-t stb.), vannak-e állataik, speciális hobbijuk, mennyi személyes tárgyuk, ruhájuk, könyvük van, amit a lakásban szeretnének elhelyezni?! Ha vannak gyerekek is, kiemelten kell figyelni az ő nyugalmukra és biztonságukra is.

Színek – tárgyak –bútorok

A Home Staging szellemében felkészített lakásokban arra törekszünk, hogy a kiválasztott színek, bútorok ne legyenek nagyon egyediek, az eladó személyes tárgyait pedig minden esetben eltávolítjuk a terekből. Mivel a vevők a lehető legvilágosabb, legtágasabb lakást keresik, a falak és a berendezés színeinél egységesen a világosabb, melegséget sugalló, térérzetet növelő árnyalatokat preferáljuk. A bútorok kiválasztásánál is a nagy terek megtartására törekszünk, a helyiségekbe csak néhány, a funkciókat éppen kijelölő bútort tervezünk.

Cserébe a lakberendező színek, anyagok, formák széles tárházából válogathat. Elsődleges szűrő természetesen a megrendelő elképzelése, aki az általa megálmodott stílust szeretné viszontlátni az elkészült lakáson. Itt viszont beleférnek merész választások, szokatlan színek, egyedi megoldások is. A berendezésnél nem elsősorban a tágas terek megtartása dominál, a helyiségeket a tulajdonosok életritmusához igazodva bútorozzák be. Ha sok a személyes tárgy, egyedi tárolómegoldások is helyet kapnak, ha viszont kicsi az alapterület, galériák, dobogók, szekrényágyak segíthetnek a tér növelésében, összhangban a megrendelő elvárásaival.

modern.jpg

Költségek – határidők - megtérülés

Ez a hármas nagy szerepet játszik a home staging szemléletnél, hiszen már az első tanácsadáson tisztázni kell, mekkora összeget szán a tulajdonos lakásának felkészítésére, illetve ettől a befektetéstől mekkora értéknövekedést remél. Kerülni kell a feleslegesen elköltött forintokat, csak olyan munkálatokat szabad elvégezni, olyan bútorokat lehet megvásárolni, ami a későbbiekben segíteni fogja az eladást. Nagy hangsúlyt kapnak még a határidők, hiszen sok esetben az eladott lakás vételárát új ingatlan megvásárlására szeretné fordítani a tulajdonos, ebben az esetben viszont a felkészített lakás értékesítésének adott határidőn belül meg kell történnie.

Ezzel szemben a lakberendező némileg rugalmasabb költségvetéssel gazdálkodik. A megvásárolt tárgyak és bútorok itt nem egy befektetés részei, inkább a tulajdonosnak okoznak örömet. Ebben az esetben könnyebben költünk egy drágább kanapéra vagy egy minőségi háztartási gépre, hiszen akár hosszú évekig lesz majd lakásunk dísze, ahol a mindennapjaink jelentős részét töltjük. Egy lakberendezői projektben a határidők is némileg rugalmasabbak, hiszen sok esetben nincs raktáron a kiválasztott tapéta vagy egyedileg gyártatjuk a bútorok egy részét. Sokszor nem is áll még a kezdetekkor rendelkezésünkre a bebútorozáshoz szükséges teljes összeg, így előfordul, hogy fontossági sorrendben vagy egyszerűen helyiségenként haladunk a megvalósításban.

clock.jpgKépek forrása: www.freepik.com

5+1 jó tanács, ha piacra dobjuk lakásunkat

avagy ingatlaneladás a Home Staging tanácsadó szemével

Klasszikus esetben egy Home Staging tanácsadó munkája a felkészítés után, az ingatlan korrekt piaci árának meghatározásával és a komplett hirdetési anyag átadásával véget ér. Ezután az ügyfél feltölti hirdetését a megfelelő portálokra, internetes felületekre, melyekről az elmúlt napokban több bejegyzést is készítettem Facebook oldalamra. Természetesen az eladók többségével az értékesítés során is kapcsolatba maradunk, tippekkel, ötletekkel segítjük a folyamatot egészen az adásvételi  szerződés aláírásáig. Az alábbiakban a leggyakrabban felmerülő kérdéseket, témákat járom körbe, amikkel az értékesítés során találkozhat a tulajdonos.

  1. Jogi kérdések tisztázása:

Bár ingatlaneladásnál bevált gyakorlat, hogy az adásvételi szerződés megkötéséhez az ügyvédet a vevő választja, eladóként érdemes a szerződést átolvastatni saját ügyvédünkkel is, nehogy az számunkra kedvezőtlen részleteket tartalmazzon. Lehetőség szerint olyan szakembert bizzunk meg vele, aki ingatlanjogra speciálódott vagy nagy tapasztalattal rendelkezik ingatlanjogi kérdésekben. Fontos részlet lehet például a fizetési határidőt vagy a kiköltözés dátumát konkretizálni, amitől eltérni csak kellően magas kötbér megfizetése mellett lehet. Így biztosítjuk, hogy időben hozzájuthassunk a vételárhoz, amit esetlegesen másik ingatlan vásárlására fordítunk vagy vásárlás esetén birtokba tudjuk venni új ingatlanunkat.

414722-pd6stt-57.jpg

  1. Ingatlanközvetítővel vagy nélküle:

Én személy szerint azon a véleményen vagyok, hogy egy ízlésesen felkészített és korrektül beárazott (!!!) ingatlan  - egy bizonyos értékhatár alatt - ingatlanos bevonása nélkül is könnyen értékesíthető. A felkészített lakások hirdetéseit rengetegen megnézik, sokan megosztják, így produkálva rendkívül magas eléréseket. Vevőből viszont elég egyetlenegyet találni, akinek nem nehéz beleszeretnie különleges lakásunkba. Csodát tenni persze a Home Staging sem tud, egy milliókkal a reális értéke felett kínált lakás a felkészítés ellenére sem fog vevőre találni (még ingatlanos bevonásával sem). Ingatlanközvetítőre inkább egy speciális célcsoportot célzó, különleges vagy magas értékű ingatlan eladásakor érdemes gondolnunk. Egy 300 Millió Forint értékű rózsadombi villa vagy egy 20 szobás barokk kastély potenciális vevőjét nem feltétlenül fogja elérni egy magánember hirdetése az ingatlan.com-on, így, ha ilyen ingatlannal rendelkezünk, ajánlott erre szakosodott közvetítőt vagy irodát bevonni az értékesítésbe.

  1. Papírok, igazolások:

Vannak olyan papírok és igazolások, amik elengedhetetlenek az adásvételi szerződés megkötéséhez. Ilyenek az energetikai tanúsítvány vagy a közösképviselőtől kapott „nullás igazolás”, ami bizonyítja, hogy nincs fennálló tartozásunk a társasház felé. Ezeket ajánlott már az értékesítés megkezdésekor beszerezni, hiszen van olyan vevő, aki akár aznap szeretne szerződni (pl: külföldi befektető, 1-2 napra érkezik vásárlás céljából). Előfordulhat tehát, hogy ilyen apróságon bukik el az üzlet megkötése. Nem kötelező, de sok vásárló szereti elolvasni a ház alapító okiratát vagy az szmsz-t, erre sem árt előre felkészülni. Beszerezhetjük még az igazolást a közművektől, hogy nincsen fennálló tartozásunk vagy jelzálog esetén a banknál lévő terhekről szóló igazolást. Az esetek többségében ezeket a dokumentumokat egy e-mail megírásával is beszerezhetjük, a vevőben viszont hatalmas bizalmat építhetünk vele.

42971.jpg

  1. Irányár-e az irányár?

Rengeteg hirdetésben találkozunk az irányár megnevezéssel, mikor az ingatlan vételárát tüntetik fel. Ha szeretnénk elkerülni az alkudozást, ezt a szót ajánlott mielőbb kitörölni a szótárunkból. Az irányár - a vevő számára – egyfajta tájékoztató árat jelent, azt üzeni, ezt az árat az eladó sem gondolta komolyan. Könnyen gondolhatják, a hirdető is arra vár, bátran alkudni fogunk, így szinte elkerülhetetlen a „mi az alja?” jellegű komolytalan alkudozás. Sokkal célravezetőbb vételárként hivatkozni az általunk kalkulált árra és megvárni, hogy a vevő is megtegye a saját ajánlatát.

  1. Érzelmi hullámvasút:

Az eladó sokszor úgy érzi, attól a pillanattól, hogy hirdetése megjelent a megfelelő értékesítési portálokon, hogy egy folyamatos érzelmi hullámvasúton ül. Rengeteg emberhez eljut a hirdetés, sokan dícsérik, mások drágának tartják, ömlenek a telefonok, aztán napokig nem jön senki. A biztosnak hitt vevő az utolsó pillanatban visszalép, másnap a komolytalannak gondolt érdeklődő visszautasíthatatlan ajánlatot tesz. Bizony lakásunk eladása sokszor folyamatos adrenalinfröccs lehet, amire érdemes az első pillanattól felkészülni. Maradjunk mindig higgadtak és várjuk türelemmel azt az egyetlen vevőt, aki végül lakásunk boldog tulajdonosa lesz.

+1 Emberi oldal:

Értékesítők szokták mondani, hogy egy mosoly semmibe sem kerül, de sokat ad, ez pedig hatványozottan igaz, ha olyan nagyértékű terméket szeretnénk eladni, mint a saját lakásunk. Mindig figyeljünk a vevőre, igyekezzünk alkalmazkodni a kéréseihez, ami a bemutatás körülményeire vonatkozik pl: az időpont egyeztetése. Semmiképpen se éreztessük vele, hogy terhünkre van a látogatása, várjuk inkább úgy, mintha egy különösen kedves vendég érkezne az otthonunkba. Ne traktáljuk a saját történeteinkkel, a felújítás részleteivel vagy a környék nevezetességeivel, kérdezzük inkább meg, mire kíváncsi. Ne felejtsük el, hogy nem mindenkinek a mi lakásunk a legideálisabb választás, így ne próbáljuk rátukmálni otthonunkat senkire, keressük meg inkább, kinek lehet tökéletes választás felkészített ingatlanunk

4698.jpg

Hogyan folytatódik a felkészítés a tanácsadás után?!

A korábbi bejegyzésben részletesen foglalkoztam a Home Staging tanácsadás bemutatásával, most pedig arról lesz szó, hogyan folytatódik a lakás felkészítése a tanácsadás után, milyen további lépések vannak még a folyamatban.

A tanácsadó a helyszíni tapasztalatok és az eladóval megbeszéltek szerint összeállítja azt a tennivalói és beszerzési listát, amit utána az ügyfél is megkap, hogy megkönnyítse számára a lakás felkészítésének folyamatát. Igény esetén hangulati- és színmontázst is csatolunk az átadott anyagokhoz.

nappali_es_fogado.jpg

Nappalihoz készült moodboard

Természetesen olyan is előfordul, hogy az ügyfélnek nincs ideje, kedve, affinitása belefolyni a felkészítés folyamatába (főként befektetői réteg esetén), ilyenkor a home stager a komplett felkészítési folyamatra kap megbízást, azaz a teljes kivitelezést is átvállalja a megbízótól.

A kivitelezés gyakran hetekig, hónapokig eltart, főleg, ha nagyobb felújítás is része a folyamatnak. A felújítási munkákhoz nem árt több helyről is árajánlatot kérni és érdemes belekalkulálni, hogy sokszor a szakik is csak hetek múlva érnek rá.

48895.jpg

Ha nem találunk mesterembert, magunk is kifesthetünk

Mikor a lakásban befejeződtek a munkálatok, a tanácsadó az ügyfél által elküldött fotókon vagy személyesen ellenőrzi a végeredményt, majd elkezdődik a felkészítés leglátványosabb szakasza, a lakás berendezése és dekorálása. Bútorozáskor akár az ügyfél bútorait vagy annak egy részét is használhatjuk, amennyiben az megfelelő állapotban van, illetve stílusa illeszkedik az elérni kívánt összképbe. Amennyiben nem állnak rendelkezésre megfelelő berendezési tárgyak, a beszerzési listán feltüntetett bútorokkal rendezzük be az ingatlant. A dekorációk és kiegészítők beszerzését a pontos és részletes lista birtokában akár az ügyfél is elvégezheti, de olyan is van, hogy a tanácsadó saját, addig felhalmozott készletéből bocsát rendelkezésre dekorációs tárgyakat és kiegészítőket. Ezt ilyenkor a lakás tulajdonosa bérleti díj fejében kapja kölcsön a home stagertől a fotózás és a bemutatás idejére.

Mikor a lakásban minden összeállt és a legapróbb részletek is a helyükre kerültek, a végeredmény megörökítéséhez profi fotós segítségét vesszük igénybe. A fotózás előtt a tanácsadó elvégzi a lakáson az utolsó simításokat. Figyel, hogy jól álljanak a párnák, ne legyen ferde a szőnyeg vagy szépen legyen megterítve az étkezőasztal. Ilyenkor helyezünk élő virágcsokrot a vázába, süteményekkel, gyümölcstállal dekoráljuk a konyhapultot. Adott esetben a fotós is szívesen veszi, ha a tanácsadó segít neki, hogy mit szeretne viszont látni a képeken, milyen szögből fotózzon, hogyan mutassa meg a teret.

619.jpg

A hangulatfotók is részei a lakásról készült portfóliónak

Az elkészült képek birtokában a tanácsadó elkezdi összeállítani a hirdetéshez szükséges marketing anyagot. Kiválasztja, melyik az a 20 (egyes oldalakon 10) fotó, ami bele kerül a hirdetésbe, illetve optimális sorrendbe állítja ezeket a képeket. Ezután következik a hirdetési szöveg megírása és az alaprajzok elkészítése, de a lakás bemutatásához nem ritkán külön weboldalt is létrehozunk. Mikor pedig mindez elkészült, a komplett hirdetési anyagot feltöltjük a kiválasztott felületekre, részletesen megadva az ingatlan minden adatát ügyfelünk elérhetőségével együtt. A lakás eladójának pedig nem kell mást tennie, mint fogadni az érdeklődők hívását, de az értékesítés már egy következő bejegyzés témája lesz. Tartsatok velem akkor is!

Mi történik egy Home Staging tanácsadáson?

Gondoltam, a mai bejegyzésben kicsit erről mesélnék Nektek, hátha vannak olyan lelkes, a Home Staginggel még ismerkedő érdeklődők, akiknek ez még nem egészen világos. Nem biztos, hogy minden tanácsadó ugyanezen metódus alapján dolgozik, így természetesen én csak a saját módszeremről tudok nyilatkozni.

A Home Staging tanácsadás minden esetben személyesen, a felkészítésre váró lakásban történik. Ezt megelőzően a leendő ügyfelektől kérni szoktam fényképet a lakás helyiségeiről, illetve az ingatlan legfontosabb adatait, hogy ezek alapján fel tudjak készülni a személyes találkozóra. Így képet tudok alkotni az ingatlan jelenlegi állapotáról és meg tudom becsülni az ingatlan jelenlegi értékét is. A tanácsadás előtt felmérem az adott város/kerület ingatlanpiaci sajátosságait, a lehetséges versenytársakat.

A személyes találkozó elején fontos tisztáznunk, milyen eddigi ismerete van az eladónak a Home Stagingről, megbeszéljük a főbb irányelveket és választ kap minden olyan kérdésre, ami bizonytalanságot, kétséget okoz számára a lakás felkészítésével kapcsolatban. A tanácsadási folyamat kezdetén fontos megismernem az emberi oldalt is, hiszen egy lakás eladása, egy költözés rengeteg bizonytalanságot vet fel az eladóban is. Tisztáznunk kell, meddig terveznek a lakásban maradni, esetleg ki tudnak-e költözni az értékesítés idejére. Nem mindegy, mennyi idő alatt szeretnék lezárni a folyamatot, illetve, hogy mekkora összeget szánnak az ingatlan felkészítésére.1906.jpg

Fontos tudni, hogy nincsenek kőbe vésett határidők vagy szigorúan meghatározott összegek, amit mindenképpen el kell költeni a lakás felkészítése során, viszont le kell szögeznünk, hogy a Home Staging folyamat időt-pénzt-energiát kíván a lakás tulajdonosától, ezek optimális kombinációját azonban mindig az ügyfél választja meg. Vannak, akik kisebb költségkeretből gazdálkodva, sok időt és energiát áldoznak be a sikerért. Ilyenkor például családi-baráti körben oldják meg a feladatok nagy részét (dobozolás, költöztetés, takarítás, kisebb javítások). Mások pedig úgy döntenek, időt és energiát spórolnak, ha a feladatok nagy részére fizetett segítséget alkalmaznak, cserébe viszont magasabb lesz a projekt összköltsége is. Egy jó tanácsadó az eladó lehetőségeit és a leendő vevők igényeit figyelembe véve határoz meg egy olyan optimumot, ami ebből a kombinációból képes a lakás legjobb arcát kihozni. Fontos még, hogy ugyan felvillantom az eladónak a lehetséges változatokat, a költségek-megtérülés-időigény paraméterek mentén, a végső döntés mindvégig az ügyfél kezében marad.o6q4if0.jpg

Ezután a korábban meghatározott költség és időkeret mentén javaslatot teszek azokra a változtatásokra, amikkel az adott feltételekkel a lakás legjobb arcát ki tudjuk hozni a felkészítési folyamat végére. Kitérünk a lakásban alkalmazott színekre (falak, bútorok, lakástextilek, kiegészítők stb. ), az optimális bútorozásra és dekorációra(a lakásban lévő bútorokat és kiegészítőket is figyelembe véve), a szükséges javításokra, apróbb felújításokra is. Pontosan meghatározzuk mik azok a bútorok és dekorációk, amik a lakásban maradnak az értékesítés idejére is, illetve mik azok a berendezési tárgyak, melyeket az eladónak mindenképpen el kell vitetnie, hiszen semmilyen szinten sem szolgálják az eladást.  Számba vesszük az ingatlan előnyeit és kevésbé jó adottságait is. Míg a felkészítés során az előnyöket igyekszünk maximálisan kidomborítani, a hátrányokat próbáljuk minimalizálni a Home Staging eszköztárának segítségével.

Egy tanácsadás nagyjából 2-3 órát vesz igénybe, ehhez adódik hozzá az az idő, amit korábban a felkészülésre fordítok. A folyamat a legtöbb esetben itt nem zárul le, a további lépésekről egy következő bejegyzésben tervezek írni. Ritkán előfordul, hogy egy ügyfél nem elég motivált vagy elkötelezett a Home Staging iránt, esetleg valami hirtelen családi vagy egyéb ok tántorítja el a felkészítéstől, vagy akár a lakás eladásától is.  

Legtöbb esetben azonban a tanácsadás végén megbeszéljük a legfontosabb tennivalókat, ezeket határidőkkel látjuk el, illetve megbecsüljük a várható költségeket is. Amennyiben az ügyfél igényli, az elhangzott információkról írásos anyagot is készítek, ami tulajdonképpen a tanácsadást összefoglaló kivonat, beszerzési és tennivalói listával, hangulat- és színmontázzsal, valamint berendezési tervvel is. Innen pedig már tényleg kezdetét veszi a valódi felkészítés, amit egy következő bejegyzésben fogok bemutatni Nektek!

süti beállítások módosítása