Nevet az egyik szemem, de a másik sír. Felvettek. A művészeti kisvállalkozás, ahol elég jól szerepeltem az interjún, a próbamunkámmal is nagyon elégedett volt, és miután az interjún a közös gondolkodás megragadta őket, mellettem döntöttek.
Miért sír a másik szemem? A reklámügynökségi szövegírói pozíció miatt. Ha marketinges leszek, letérek a szövegírói vonalról. Persze úgy kb. 40%-ban lesznek átfedések a két munkakör között, de a többi 60-ról le kell mondanom. Szerettem szövegíró lenni, és reklámügynökségnél dolgozni, olyan más volt. Itt mindenki fiatal, és nem akar megöregedni. Nem esetem a közhely, de ez az alkímia magával ragadott. Ezért nehéz ezt elengedni.
Ráadásul a reklámügynökségi pályázásaim is beindultak. Készítettem egy jobb önéletrajzot és portfóliót, a tartalmukon nem változtattam, viszont egy grafikus ismerősöm segítségét kértem, és a közös ötleteinkből egy elég erős design jött létre. Három elküldött jelentkezésemre 2 helyre behívtak. Egy interjún már voltam. Erre az interjúra a külsőm is „megdizájnoltam”, olyan kreatívos és laza voltam, egy jó sztorit is kitaláltam a „mesélj magadról” részhez… így mindjárt működött is a kémia.
Szóval mit kíván az álláskeresés szerintem? Image-tudatosságot, valamint az őszinte vagyok és a füllentek közötti még egészséges egyensúlyozást. A munkahelyek egy image-t várnak, és cserébe ők is egy image-t mutatnak magukról. Ez természetes, hisz sem egy önéletrajz, sem egy interjú, de még egy próbafeladat sem elegendő arra, hogy felmérjük egymást egészen. Pedig a mindennapi munka, több éven át, inkább egy alapos felmérést igényelne, de ez persze lehetetlen.
Képzeljétek el, ha egy tinderprofil és egy randi után napi 8 óra összeköltözésbe és felelősségteljes kérdésekbe ugranátok bele egyből. Az álláskeresésnél azonban ez a helyzet, és ez kockázatot jelent mindkét fél számára. A munkahelyeknek könnyebb az image-kérdés, hisz nekik van egy állandó.
Nekünk először is meg kell alkotnunk a sajátunkat, de úgy, hogy a személyiségünk kivonata legyen, ne egy totális hazugság. Ha megvagyunk, akkor egy 30%-ot mindig meg kell arra tartani, hogy a célpont image-éhez hangoljuk a magunkét. Ha úgy érezzük, hogy a teljes image-ünket át kellene alakítani egy célponthoz, akkor, ha tehetjük, azt inkább hagyjuk is.
Ha a két image ”it’s a match” – még mindig nem biztos, hogy jól felmértük egymást, és nem jelentkeznek később mindenféle problémák. Ha ezek a mi részünkön jelentkeznek, akkor dolgozunk rajta, vagy éppenséggel nem megy és elbocsájtanak. Ha az ő részükön, akkor dolgozunk rajta, lenyeljük, vagy felállunk és elgondolkodunk, hogy magyarázzuk ezt ki egy következő interjún.
Hiába sír az egyik szemem a szövegírásért, nem dilemmázom tovább azon, hogy várjak-e inkább egy ügynökségi lehetőségre vagy sem. Ezzel a művészeti vállalkozással, úgy érzem, kisebb kockázatot vállalok, mert talán jobban megismertük egymást. Nem kellett füllentenem vagy túloznom magammal kapcsolatban, az image-m tetszett nekik, és úgy tekintettek be mögé, hogy tesztelték, hogy hogyan tudunk együtt gondolkodni.
Nekem ez nagyon fontos szempont, így mellettük döntök én is. Az interjún bárki bármit mondhat, viszont együtt gondolkodni nem lehet, csak őszintén. Ez a teszt nagyon szimpatikus volt, többet elárult, mint a cégbemutató. Tehát a jövőben velük fogok együtt dolgozni és ezért még azt sem bánom, hogy le kell mondanom a reklámügynökségi szövegírásról. Amúgy is ideje lassan elkezdenem öregedni, hisz ez az élet rendje.
Szakértői vélemény
Mivel napod jelentős részét a munkahelyeden töltöd, olyan cégkultúrával, feltételekkel rendelkező céget keress, ami megfelel az igényeidnek és a személyiségednek. Már az álláskeresés elején hasznos átgondolni, és akár le is írni, hogy pontosan milyen elvárásaid vannak egy munkahellyel szemben. Mielőtt egy cégnek elküldöd az álláspályázatod, érdemes ezt a listát átfutni, vagy már a legelső fordulóban burkoltan rákérdezni a számodra fontos feltételekre. Ezzel biztosíthatod, hogy olyan körülmények közé kerülj, amelyben valóban jól érzed magad.
Noha a profilokban és önéletrajzokban is a legtöbben megemlítik, hogy kedvelik a kihívásokat, sosem egyszerű folyamat beilleszkedni egy új munkahelyre. Amikor új állást találsz, fontos, hogy pozitívan éld meg a váltást: keresd a kihívás és újdonság örömét! És ne aggódj, hiszen ahogy egyre több tapasztalatot szerzel az új munkahelyeden, napról-napra jobban kiismered majd magad az adott munkakörben.
Két álláskeresőt követünk 4 héten keresztül. Naplózzuk, hogyan készülnek fel az álláskeresésre, hová jelentkeznek, és hogyan viselik az esetleges kudarcokat.
Önéletrajzukat és az álláskeresés folyamatát HR-esek értékelik ki, így az is kiderül, mi az, amit érdemes ellesni tőlük, és mi az, amit érdemes máshogy alakítani.
Tematika a 4 hétre:
Az első héten álláskeresőink bemutatkoztak, és meghatározták a céljaikat, illetva azt, hogy milyen csatornán fognak állást keresni. Petra első posztját ide kattintva olvashatják, Dóra posztjáért pedig ide kattintsanak.
A második héten a következőkre helyeztük a hangsúlyt: Hogyan keresnek állást? Milyen egy napjuk? Hogyan használják a közösségi médiát és a kapcsolatrendszerét? Erről a témáról itt olvashatnak Dórától és itt Petrától.
A harmadik héten megvizsgáltuk az álláskeresők önéletrajzait és a motivációs leveleiket. Hogyan, hány verzióban készültek ezek? Erről itt és itt olvashatnak.
A negyedik héten pedig az álláskeresők összegzik, változtak-e az eredeti céljaik, és mi az, amit másképp csinálnának. Mi az, ami sikerült, és mi az, ami nem? Mit tanultak az álláskeresési folyamatból?
A posztokban bemutatott módszereket profik elemzik és értékelik.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.