Légifelvétel-adatbázis – puritán, egyszerű, nagyszerű

2014.09.18. 19:07 Módosítva: 2014.09.18. 22:09

A Földmérési és Távérzékelési Intézet (FÖMI) EU-s pénzt kapott, és (most jön a hírérték) nem hülyeségekre költötték!

A légifilmtárukban (ezt a szót ma hallottan, pontosabban láttam először életemben)1950 és 2007 között készült analóg légifelvételeket digitalizálnak. Magyarországon ugyanis 2007-ben tértek át a digitális légifotózásra. A mintegy 412 ezer légifotó 15 százalékát, 63 ezret digitalizáltak az idén nyáron lezárult projekt keretében.

Szeretnénk, ha megelevenednének a megfagyott pillanatok, ha minél többen osztanák meg személyes ismereteiket, élményeiket.

A képek kiegészülhetnének azokkal a láthatatlan információkkal melyek emberközelivé tudják hozni e fentről készült képeket, jelöljük meg a képeken az »ökröt, tornyot, szelíd tanyát«!

szerepel az ismertetőben.

 

A felvételek egy részét felpakolták egy honlapra, a fentrol.hu-ra. Bárki kedvére böngészhet, a csökkentett felbontású fotók szabadon letölthetők.

Ráadásul önkéntes amatőrök bevonásával fejlesztik az adatbázist:

A felvételek egy része sajnos a térképen nem pontosan azon a helyen jelenik meg, amelyet ábrázol.

A játékos kedvűeket versenyre várjuk, a képek elhelyezkedésének kiigazításáért pontok kaphatóak.

A többiekkel a Toplistán mérhetik össze magunkat.

Egy lelkes szubkultúra máris rácuppant erre a lehetőségre

A toplistát pillanatnyilag vezető Szabó Tamás már 718 pontot összegyűjtött, de a tizedik Németh Lehel is 135 pontnál jár.

No, de mire lehet pontokat kapni? A légifotó pontos beillesztésére a térképre, a tereptárgyak pontos meghatározására stb.

Nem is olyan meglepő módon a felhasználói kemény mag jelentős részét a repülés megszállottjai teszik ki.

Li-2-es utasszállítók

írta egyikük egy Ferihegy fölött 1965 április 25-én készült képhez. Majd jött a pontosítás egy másik versenyzőtől:

Ezek nem Li-2-es, hanem IL-14-es gépek

A pontosítást az előző kommentelő is elfogadta: „Valóban ezek szélesebbek és gázturbinásak, nem dugattyús motorúak.”

(A repülőgépőrülteknél ilyesmiben nincs helye slendriáskodásnak. Hasonlóan, mint egy fegyverbuzi esetében: inkább szidjuk az anyját, mintsem legéppisztolyozzunk, vagy legéppuskázzunk egy Kalasnyikov karabélyt.)

A képek térképbe illesztésében (esetenként kiigazításában) és felcímkézésében segédkező önkéntesek zöme azonban lelkes lokálpatrióta.

Zalakaros; az épülő fürdőkomplexum helyén még szántó van

írta egyikük egy 1966. április 2-i fényképhez.

Tarnaszentmiklós; Pélyi utcán csattog a kisvasút szerelvénye Tarnaszentmiklós MÁV állomás felé

kommentált valaki más egy 1961. augusztus 11-i fotót.

A légi fotókat teljes felbontásban a bíróságok, rendőrségek, önkormányzatok ingyenesen igényelhetik (egyben így jóval gyorsabban megkapják a kért anyagot), de bárki megvásárolhatja formátumtól függően darabját kétezer, illetve kétezer-egyszáz forintért. Hosszasan el lehetne polemizálni, hogy ezek az adófizetői pénzből finanszírozott közintézmények egyáltalán milyen alapon kérnek pénzt az archivált közkincsért? Védhető pro és kontra érveket is fel lehetne sorakoztatni, de mindebbe most inkább nem mennék bele.

Diákoknak, kutatóknak viszont jó hír:az általános szerződési feltételek szerint lehetőség nyílik rá, hogy megfelelő indokkal legfeljebb 10 képet ingyen megkaphassanak.

A három fizetős extra:

A természeti törvényekből adódóan minden síkbéli térábrázolás óhatatlanul csak „csalással” oldható meg, értelemszerűen a légifotók sem kivételek ez alól. A professzionális felhasználók azonban olyan extrát is megrendelhetnek, mint például az ortokorrekció.

Ennek segítségével a légifelvételek mentesíthetők a fényképezés sajátosságából fakadó perspektív és a tereptárgyak okozta torzulásoktól, a légifelvételek a földrajzi térben a helyükre kerülhetnek.

Emellett térkiértékelés is megrendelhető, azaz a légifelvételek hordozta magassági információk is mérhetővé válnak.

Valamint a harmadik többletszolgáltatás:

Amennyiben nem tudja eldönteni, hogy mit lát a képen kérje segítségünket. Szakembereink nagy tapasztalattal rendelkeznek a fotóinterpretáció terén.

Annak ellenére, hogy például Facebook-megosztási funkció is van, ezek a légifotók nem az az archív fénykép-kategória, mint amelyeket néhány kiváló gyűjteményből linkelve,  egy cuki kiscica és egy lencsevégre kapott félpucér celeb képe között tömegesen osztanának meg az emberek a közösségi hálókon.

A műfaj inkább olyan, ahogy A szürke ötven árnyalatát Tarr Béla képzelné el, majd egy ipari-biztonsági kamerával leforgatná.

A fentrol.hu honlap ennek megfelelően (szerintem nagyon helyesen) meglehetősen puritán.

Néhány alkalmazást azonban hiányolok

A geodéták érthetően, jellemzően térben gondolkodnak. Google térkép-alkalmazáson keresztül felhasználóbarát módon kereshetünk rá a helyszínekre. Témák alapján is szűrhetünk. Azonban, ami nincs: évszám szerinti szűrés. (Ugyan van egy általános „Keresés” funkció, de azzal nem nagyon tudott mit kezdeni, amikor beírtam egy évet, illetve pontos dátumot.

Randomszerűen rábukkantam a hatvanas évek elejéről jó néhány október 23-i keltezésű fotóra. Ugye az akkori hivatalos kánon szerint 1956 még bőszen ellenforradalomnak számított, és hát nyilván azért röptettek légifotósokat fényképezni az elvtársak, hogy leellenőrizhessék: az évforduló ellenére nyugi van-e?

Ne feledjük: a hatvanas évek elején Kádár Jánoséknak október 23. legalább olyan para-dátum volt, mint a kétezres évek elején George W. Bushéknak szeptember 11. És hát

ezek a légifotók voltak a múlt rendszer belügyeseinek a Google Earth-je.

Egy másik apró hiányosság, hogy az egyébként dicséretesen tömör bevezetőben nincs arról infó, hogy a digitalizált képek  – ami ugye a teljes archívum 15 százaléka –, vajon arányosan lefedik-e a teljes gyűjteményt? Értem ezalatt, hogy mind időben, mind térben az összmennyiség kb. 15 százalékát dolgozták-e már fel, avagy esetleg bizonyos települések és környékei, illetve egyes évek aránytalanul túlreprezentáltak? (Ezzel sincs bajom, ha bármilyen okból úgy volt ésszerű ellátni a feladatot, csak szeretném tudni.)

Valamint blogot is vezetnek, ám eddig egyetlen egy posztot töltöttek fel. Ha a hivatásos állomány a blogoláshoz túlságosan leterhelt, akkor akár az aktív önkéntesek előtt is megnyithatnák a posztolási lehetőséget.

Mindezen apróságok ellenére, összességében szerintem nagyon klassz honlap!