Közelít a Ferrari, feljönnek a kiscsapatok, káosz lesz
További Forma-1 cikkek
- Hamilton szerint egyesek szeretnek sületlenségeket összehordani róla
- Változás a Formula–1 versenynaptárában, augusztusban rendezik a Magyar Nagydíjat
- Alonso bejelentette, melyik F1-es csapat autóját vezeti a következő szezontól
- Megrázta magát Verstappen az ausztrál bakit követően, simán nyerte a Japán Nagydíjat
- Mintha szabály lenne rá: Szuzukában is Verstappené a pole pozíció
A barcelonai tesztek első héten, ahogy az lenni szokott és normális is, inkább a megbízhatóságra helyezték a hangsúlyt a csapatok, míg a második héten már a legtöbben azt is próbálgatták, mit tud a kocsijuk teljes gázon. Valószínűleg, ugyanis a tankokba nem látunk bele, csak annyit tudunk, hogy a Mercedes például nem tette ezt meg. Azt is inkább csak sejtjük, legalábbis Lewis Hamilton nem rimánkodott volna nyilvánosan, hogy hadd mehessen pengeéles köröket, ha hagyták volna neki a főnökei.
Barcelonában mindegyik gumit használták a csapatok, de itt is kivétel a Mercedes, ami a lágyak közül csak a sima lágyon ment kört, így összehasonlítási alapként maximum ezzel dolgozhatunk. Kijelentették, nem is fogják megnézni, mit tud a gép a szuperlágyon, végképp nem, mire képes az új, idén bevezetett ultralágyon. A szuper gyorsabb, az ultra a leggyorsabb, ez a különbség köztük, és utóbbi megy tönkre a leghamarabb, igazából egy kört bír.
Lágy gumis idők
Räikkönen Ferrari 1:23.009
Rosberg Mercedes 1:23.022
Massa Williams 1:23.193
Hamilton Mercedes 1:23.622
Ricciardo Red Bull 1:24.427
Alonso McLaren 1:24.735
Nasr Sauber 1:24.760
Kvjat Red Bull 1:25.049
Verstappen STR 1:25.176
Button McLaren 1:25.183
Grosjean Haas 1:25.255
Hülkenberg Force I. 1:25.336
Meglepő lehet, de nem egy Mercedes volt a leggyorsabb a lágy gumin sem, hanem Kimi Räikkönen Ferrarija, igaz, nyúlfarknyival: 13 ezreddel verte Rosberget. A harmadik idő a williamses Massáé, és neki is csak másfél tized volt a hátránya, ami szintén elenyésző.
Itt jön egy szakadék, nagy meglepetés, hogy a világbajnok Hamilton jó félmásodpercet kapott tőlük. Utána egy még nagyobb szakadék, akkora, hogy innen már középmezőnyről kell beszélnünk: Ricciardo a Red Bull-lal, majd Alonso a McLarennel a következő legjobb, másodpercnyire Hamiltontól, ami biztató a McLaren-Hondának.
Fél másodpercen belül hozzá képest következik a Sauber és a lassabbik Red Bull, majd egy Toro Rosso és a szintén mclarenes Button, megelőzve a Force Indiát és pilótáját, Nico Hülkenberget. A német kissé már lőtávon kívül, de azért még mondhatjuk, hogy a középmezőny végén áll. Csakhogy itt máris olyan állításba ütköztünk, ami a számok alapján igaz, de a Force India egész nyolcnapos formáját nézve kizárt, az nem lehet, hogy az utolsók között legyen.
A magyarázatot az ellentmondásra Wéber Gábor, az M4 Forma-1-es szakkommentátora adja meg.
Nagyon óvatosan kell bánni az időeredményekkel. Barcelona kiszámíthatatlan pálya, hacsak nem egy időben futották a köröket, fenntartásokkal is nehéz összevetni azokat. Minden még természetesen gumikeverék és üzemanyag-mennyiség függő is, hiszen 10 kiló benzin már 3-4 tizedmásodperces különbséget jelent, így saccolni lehet csak a tényleges erősorrendet.
A sorrend azért a számok szerint:
- Mercedes/Ferrari
- Williams
- McLaren
- Red Bull/Toro Rosso
- Force India
- Sauber
A Renault, a Haas és a Manor csak ennél gyengébb időket tudott lágyon, ám csak az utóbbi kettő volt jelentősebben lemaradva, az F1 legújabb istállója és a legkisebb csapat. Viszont idén már őket sem szabad leírni.
A 2. teszthét időeredményei, Barcelona, 2016. márc. 1–4.
1. Kimi Räikkönen Ferrari 1m22.765s US
2. Sebastian Vettel Ferrari 1m22.852s +0.087s SS
3. Nico Rosberg Mercedes 1m23.022s +0.257s S
4. Carlos Sainz Jr Toro Rosso-Ferrari 1m23.134s +0.369s US
5. Felipe Massa Williams-Mercedes 1m23.193s +0.428s S
6. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1m23.229s +0.464s US
7. Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1m23.251s +0.486s US
8. Max Verstappen Toro Rosso-Ferrari 1m23.382s +0.617s US
9. Lewis Hamilton Mercedes 1m23.622s +0.857s S
10. Sergio Perez Force India-Mercedes 1m23.721s +0.956s SS
11. Kevin Magnussen Renault 1m23.933s +1.168s SS
12. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG 1m24.427s +1.662s S
13. Jenson Button McLaren-Honda 1m24.714s +1.949s US
14. Fernando Alonso McLaren-Honda 1m24.735s +1.970s S
15. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1m24.760s +1.995s S
16. Jolyon Palmer Renault 1m24.859s +2.094s SS
17. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1m24.913s +2.148s US
18. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1m25.031s +2.266s S
19. Daniil Kvjat Red Bull-TAG 1m25.049s +2.284s S
20. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1m25.255s +2.490s S
21. Esteban Gutierrez Haas-Ferrari 1m25.422s +2.657s SS
22. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1m25.899s +3.134s US
(S=szoft, SS=szuperszoft, US=ultraszoft gumi)
Az újonc Haas-csapat a Ferraritól, a Manor a Mercedestől vesz motort, így számolni kell velük Wéber szerint is.
Mindkettő megerősödik a Mercedes, illetve a Ferrari motorjával, bár a Haasnál még jócskán előjöttek a gyerekbetegségek. A manoros Pascal Wehrleint sokra tartom, nagy erősítés lesz a csapatnak, és teljesen el kell választani a másik újonc Haryantótól, nincsenek egy súlycsoportban. Összegezve: feljönnek a kicsik, és elkaphatják a középmezőny végét, főleg, ha valamelyiknek nem jön ki a lépés.
Ha már így alakult, menjünk hátulról az élmezőny felé – kinek a nyakára érkezhet a Manor és a Haas? A középmezőny végéhez zárkózhatnak fel, ami többcsapatos lesz, és ahogy általában minden évben, a középső réteget most is több részre lehet osztani.
A Renault, a McLaren és a Sauber lesz a közép hátsó fele, de ez nem sorrend. A Renault azt mondta, fél másodpercet talált, ami 50 lóerő, de ennyit hozhatott a Mercedes is, vagyis a franciáktól több kellene, legalább 100. A Renault szerintem igazából már 2017-re tervez, ha egy jó közepes szinten megússzák a szezont, elégedettek lesznek. A Sauber lehet a sötét ló, a McLarennél viszont újra túl sok elégedett szövegelést hallok; könnyen lehet, hogy az a nagy lépés, amiről beszélnek, nem történik meg.
Ami jó hír a szezon előtt, hogy az élközeli csapatok többen vannak, mint az attól távolabbiak. Egészen népes lehet a rajtrácsnak ez a része, és egészen nagy kavarás alakulhat ki közöttük, ami nem is hónapról hónapra, a fejlesztések szerint, hanem pályáról pályára, azaz futamról futamra változhat.
A két topcsapat mögé várom a Williamset, a Force Indiát, a Red Bullt és a Toro Rossót, bármilyen sorrendben. Az elején talán a Force Indiától számítanék meglepetésre, illetve a Toro Rossótól. A Force Indiától azért, mert tavaly év végére nagyon összeállt a kocsijuk, és ez a mostani gép annak a továbbfejlesztése. A Toro Rossót a Ferrari-motor repítheti előbbre, nekik lesz ott plusz 80 lóerő a Renault-hoz képest, ráadásul míg az idei Ferrari-motor meg-megakadt a teszteken, ők a tavalyit kapják, ami simán ment. Az STR emellett iszonyú kompaktnak néz ki, két nagyon tehetséges srác vezeti – Verstappen, Sainz –, az év elején akár a dobogóra is felérhetnek. Aztán egyre nő majd a motorikus hátrányuk, ahogy az idei erőforrások fejlődnek
– véli Wéber Gábor.
Nem nehéz kitalálni, melyik két istálló maradt, az a kettő, ami tavaly is a topot jelentette, és megnyerte az összes futamot. Igaz, túlnyomó többségben volt az ezüst autók győzelme, tizenhat a három ellen. Hogy ilyen eloszlásra kell-e számítani újra, azt egyelőre senki nem tudja megmondani. Amit látni lehet, azok az előjelek és ezek a tavalyi és tavalyelőtti bajnok Mercedesnek kedveznek, legalábbis Wéber szerint.
A Mercedest mindenképp a Ferrari elé várom, stabilabbnak, jobban és gyorsabban kiismerhetőnek látom, mint az új Ferrarit. De hogy mennyit hozott a Ferrari a Mercin, vagy hogy hozott-e, azt képtelenség még most, ennyiből megmondani.
Ha viszont pusztán az időeredményekre pillantunk, akkor – a kissé elrettentő korai tapasztalatok után –, bizakodhat a Ferrari, és vele mindenki, aki nem Mercedes-belharcot akar látni a világbajnoki címért, mint az előző két évben. Räikkönen és Vettel odatették a kocsit, különösen érdekes, hogy utóbbi két gyenge szezonja után a finn annyit tudott, mint a négyszeres bajnok, aki tavaly simán verte őt. Sőt, kicsit többet is.
A két teszthét összesített idői, Barcelona, 2016. febr. 22–25. és márc. 1–4.
1. Kimi Räikkönen Ferrari 1m22.765s US
2. Sebastian Vettel Ferrari 1m22.810s +0.045s US
3. Nico Rosberg Mercedes 1m23.022s +0.257s S
4. Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1m23.110s +0.345s SS
5. Carlos Sainz Jr Toro Rosso-Ferrari 1m23.134s +0.369s US
6. Felipe Massa Williams-Mercedes 1m23.193s +0.428s S
7. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1m23.229s +0.464s SS
8. Max Verstappen Toro Rosso-Ferrari 1m23.382s +0.617s US
9. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG 1m23.525s +0.760s US
10. Lewis Hamilton Mercedes 1m23.622s +0.857s S
11. Sergio Perez Force India-Mercedes 1m23.650s +0.885s SS
12. Kevin Magnussen Renault 1m23.933s +1.168s SS
13. Daniil Kvjat Red Bull-TAG 1m24.293s +1.528s US
14. Jenson Button McLaren-Honda 1m24.714s +1.949s US
15. Fernando Alonso McLaren-Honda 1m24.735s +1.970s S
16. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1m24.760s +1.995s S
17. Alfonso Celis Jr Force India-Mercedes 1m24.840s +2.075s SS
18. Jolyon Palmer Renault 1m24.859s +2.094s SS
19. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1m24.913s +2.148s US
20. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1m25.031s +2.266s S
21. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1m25.255s +2.490s S
22. Esteban Gutierrez Haas-Ferrari 1m25.422s +2.657s SS
23. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1m25.899s +3.134s US
(S=szoft, SS=szuperszoft, US=ultraszoft gumi)
Tapasztalatainkat összegezve azt mondanánk:
- Továbbra is a Mercedes a Nr 1.
- A Ferrari közelít, gyorsult a télen, faragott a hátrányából.
- A Toro Rossót várjuk meglepetésnek.
- A nagy McLaren-Honda-előrelépés közel sem biztos.
- A Red Bull talány.
- A középmezőny kiszélesedik.
Legközelebb Forma-1-es autót versenypályán már élesben láthatunk, jövő pénteken, azaz március 18-án indul a szezon az Ausztrál GP első szabadedzésével.