A technikai nagydíjat is a Saul fia kapta, Zányi Tamást díjazták

2015.05.25. 01:50

Majdnem elkerülte a figyelmünket, de szerencsére résen voltunk, hogy a Saul fia a zsűri nagydíja, a Fipresci- és a Francois Chalais-díj mellett még egy negyedik díjat is nyert Cannes-ban:

a filmek technikai megvalósításáért járó Vulcan-díjat is a Saul fiának adták a fesztiválon, ezen belül is Zányi Tamás tényleg lehengerlő hangmérnöki munkáját emelték ki.

Az indoklásban azt írják, Nemes Jeles László Saul fia című filmjében a hang kiemelkedően járult hozzá a történet elmeséléhez. Erről már mi is ömlengtünk hosszan, a kritikában is rámutattunk, hogy "olyan ritkán emelik ki a hangmérnökök munkáját, de itt most muszáj Zányi Tamást dicsérni, aki fel tud építeni  egy egész világot a hangkulisszából", majd az esélylatolgatáskor is szomorkodtunk, hogy Cannes-ban nem osztanak hangmérnöki díjat: "Zányi Tamás hangmérnök csapata bevallottan annyi munkaórát tett a Saul hangjába, amennyit eddig soha egyetlen magyar film sem kaphatott meg. Az eredmény pedig egy lenyűgöző, hollywoodi minőségű, de közép-európai érzékenységű filmhang, ami, ha kerül még olyan fesztiválra a film, ahol a hangot is díjazzák, biztosan díjat fog kapni." Hát rosszul tudtuk, nem is hogy van hangmérnök díj a Cannes-i Filmfesztiválon, de simán meg is nyerte a magyar film tényleg egyedülálló hangvilága. 

Gyorsan fel is hívtuk Cannes-ból Zányi Tamást Budapesten az éjszaka közepén, aki szintén nem sokkal korábban értesült arról, hogy ő is nyert egy önálló díjat ezzel a filmmel. "Nagy meglepetés volt, úgy hívtak fel, mintha természetes lenne, hogy valaha is hallottam volna erről a díjról, pedig én nem szoktam böngészni a díjakat, valahogy elkerülte a figyelmemet. Most tudtam meg, hogy ez létezik ez a Vulcan-díj. De természetesen nagyon örülök!" - lelkendezett a hangmérnök a telefonban. 

A Vulcan-díj egyébként 1951 óta létezik, csak akkor még technikai nagydíjnak nevezték, majd 2003-ban függetlenítették a fesztiváltól, és azóta az elismerést is később adják át Párizsban, de továbbra is kifejezetten a fesztivál filmjeinek a technikai megvalósítását díjazza a zsűri. Az elmúlt években főleg operatőröket díjaztak, de korábban a Biutiful is a hangkeverésért kapta meg ezt a díjat, és az Il Divo esetében is kiemelték a hangvilágot, és a Last Dayst a hangdesignért emelték ki. 

Zányi Tamás a kép jobb szélén
Zányi Tamás a kép jobb szélén

"Az biztos, hogy ennyit nem dolgoztam filmen, mint a Saul fián. Nyáron kezdtünk a zörejek válogatásával, később atmoszférákat próbáljunk találni a film vágásához, majd októberben kezdődött a hivatalos hangutómunka egészen februárig. Ez tényleg soknak számít, sok munkát tettünk bele. Nemes Jeles Lászlóval együtt, végig ott ült mellettem. Együtt nyomtuk a dialógokat, a hangeffekteket, az atmókat, variációkat próbáltunk." 

A legdurvább, és ezt Zányitól kellett megtudnunk, hogy a Saul fiában bizony van zene. "Melis Lászlóval felvettünk mindenféle akkordokat, zenei hangfürtöket, hogy megnézzük, hogyan működik zeneként a filmben. Nem működött. De lassítottam, mélyítettem, hangosítottam, és így máris beépítettük a zajszövetbe, természetesen Melis jóváhagyásával." Nem is szokták észrevenni a filmben, eddig egyetlen ember kérdezte meg, hogy van-e zene a filmben, mert ő úgy hallotta, mintha lenne. "Nem tudom, hogy ez a mágia volt-e az, ami díjat ért, mert nem írták le indoklásban, hogy mi tetszett nekik annyira." Kérdés, hogy ebből a minőségi munkából az egyszeri mozinéző mit tud majd érzékelni. Az a fontos, hogy egy rendes moziban nézzük a filmet, mert különben a hang teljesen elveszíti a hatását. 

Zányi kiemelte még Erdély Mátyás operatőr munkáját is, ami azért volt fontos a hangmérnök számára, mert így a háttérben bármit csinálhattak a hang érdekében, hiszen nem látszódott a képben semmi. "Nem kötött minket a képi szinkron, így aztán csinálhattunk volna kevesebb hangot és kisebb akusztikát, de mi inkább ki akartuk terjeszteni a teret. Eleinte azt is hittem, hogy ez egy egyszerű film lesz, mert kevés benne a dialóg, de két hónapig kellett csak a párbeszédekkel foglalkozni. Minden színész nagyon sokat segített nekünk, vették fel és küldték nekünk a hangjukat, kiabálásukat, suttogásukat. Három és fél napon át vettük fel a lépések zaját. Tényleg nagyon-nagyon hálás vagyok Lászlónak, hogy ezt a lehetőséget megadtuk egymásnak, nagyon jó alkotói kapcsolat volt, egy ennyire komplex együttműködés ritkán adódik az ember életében, amikor ilyen sokat tudott hozzátenni a hang a filmhez." 

Minden cikk a Saul fiáról az Indexen itt.