Titkolja a kormány, hogy mennyi közpénzt költ a baráti lapokban

2017.01.20. 11:25

Elképzelése sincs a Miniszterelnöki Kabinetirodának, hogy pontosan mennyi adófizetői pénzt költöttek el hirdetésre a különböző kormányközeli üzletemberek lapjaiban, nincs erről összesített adatbázisuk, és nem is tartják szükségesnek, hogy ilyet készítsenek – lényegében ezt közölte képviselőtársa kérdésére Dömötör Csaba kormányzati kommunikációért felelős helyettes államtitkár.

Bár Dömötör nem tartja szükségesnek, hogy ilyenformán elszámoljanak a nyilvánosság felé a 888.hu-n, Magyar Időkben, Lokálban, Ripostban, TV2-ben, Karc FM-en, Faktor.hu-n, Lokál.hu-n elköltött közpénzzel, válaszában felhánytorgatja a lassan történelmi messzeségben lévő szocialista kormányok médiaköltéseit.

Kész Zoltán ellenzéki képviselőnek küldött írásbeli válaszában kijelentette: „Az előző kormány volt az, amelyik gyakran keverte össze a pártkommunikációt a kormányzati kommunikációval. Ennek egyik kirívó példája az a cikk, amelyet 2008-ban Gyurcsány Ferenc jelentetett meg a Népszabadságban 4,5 millió forintért, és amelyet felerészt a kormány, felerészt a Magyar Szocialista Párt állt.” Azt írja, hogy Gyurcsány és Bajnai 2006 és 2010 között 84 milliárdot költött reklámcélokra.

Dömötör és a Nemzetközi Kommunikációs Hivatal egyébként visszatérően azzal takarózik, hogy a propagandára szánt milliárdokat valójában nem is közvetlenül ők, hanem az általuk megbízott ügynökségek költik el, így nincs tételes összesített kimutatásuk arról, hogy kinek mennyi pénz is megy. És mivel semmi nem kötelezi őket erre, ilyet nem is fognak készíteni.

Pedig azt korábban Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter is elismerte, hogy a megbízott ügynökségek nem a tárca akaratától függetlenül helyeznek el pénzeket az egyes lapokban. És különösen érdekes lenne látni, hogy a kormány hány forintból ér el egy-egy választópolgárt, hatékonyan kezeli-e az adófizetők pénzét, vagy mindenféle hatékonysági szempont nélkül, baráti vállalkozókat finanszíroz a hirdetésein keresztül.

Szeidl Ádám és Szűcs Ferenc közgazdászok a Magyar Nemzet és a Népszabadság példáján már megnézték, hogy az egyes kormányok hogyan térítik el a piaci viszonyokat a nekik kedves lapok irányába. Kimutatásuk szerint - a közhiedelemmel ellentétben - ebben nem tehető egyenlőségjel a jobb- és baloldali kormányok között: bár minden kormány a saját köreit segíti, a Fidesz-kormányok erősebben nyúltak bele a médiaviszonyokba. A közgazdászok kutatták azt is, hogy az államtól való függés hogyan hat a sajtószabadságra, az eredmény elég ijesztő.