553 ezer forint: fizet a bringás az autósnak

2016.04.08. 09:01

Kollégánk január 29-én kerékpárbalesetet szenvedett, amikor éppen a szerkesztőség felé tekert egy kis óbudai utcában. Feri, egy esővízzel teli kátyúba hajtott bele, az első kerék blokkolt, ő pedig elesett és kézközépcsont törést szenvedett. Hat hétig volt gipszben a jobb alkarja, és még most is gyógytornára jár, pedig tényleg csak annyi történt, ami bárkivel megeshet, aki ma Magyarországon bringázik. Ezért jártam utána alaposan az ilyen esetekben praktikus teendőknek.

Ha csupán a bringában keletkezett minimális kár javításának összegét adjuk össze a kiszakadt ruhák pótlásának költségével, még semmit nem tudunk a valódi következményekről. Mivel a kolléga operatőr, sokáig nehezen tudta kezelni a kamerát, és ha nem munkába igyekezett volna azon a reggelen, hónapokig táppénzen töltötte volna az időt, a fizetése hetven százalékát kapta volna csak meg, így viszont megkapja a teljes összeget. 

De lássunk, kihez fordulhatunk?

Főváros?

Ha abból indulunk ki, hogy a Budapesten és vidéken is teljesen köznapi, elsősorban autósokat érintő kátyúkárok megtérítéséért az adott útszakasz fenntartója a felelős, logikusnak tűnik, hogy ezúttal a Budapesti Közlekedési Központot kell keresni. Írtam is nekik, de rákérdeztem arra is, évente hány bringás jelentkezik a cégnél kártérítésért. 

A Budapest Közút honlapján külön aloldalon foglalkoznak a kárbejelentéssel. Az erről szóló összeállítás általánosságokat tartalmaz. A bejelentéshez

  • személyes adatokat kérnek,
  • a kár becsült összegét és persze
  • a pontos helyszín megadását.

Ezen kívül

  • nem árt, ha készítünk néhány fényképet a helyszínen,
  • szerzünk tanúvallomást, és jót tesz az ügyünknek, ha
  • hívunk rendőrt is, mert így az intézkedés jegyzőkönyvének másolatát is csatolhatjuk.

Ez puszta elmélet, hiszen a cég levele szerint

évente összesen egy-két bringás bejelentés érkezik és az utóbbi években egyáltalán nem fizettek kártérítést ilyen ügyekben (!),

mert a cég kárszakértője szerint azok a balesetek nem azért történtek, mert a Budapest Közút hibázott. 

A fővárosi közlekedési cég csak azokon a szakaszokon történt balesetekért vállalhat felelősséget, amelyeket ő üzemeltet. Amikor a Budapest Közút vadászterületéről szóló térképet nézegettem, kiderült, hogy Feri nem ott esett el, mert a Tél utca és a Lajos utca sarka Óbuda-Békásmegyer önkormányzatához tartozik.

Kerület?

Izgatottan tárcsáztam a kerület jogtanácsosi irodáját, ahol Dr. Vitkovicsné Dr. Hamvas Anna jelentkezett és a BKK Közút válaszaihoz hasonló dolgokat mondott. Óbudának szintén van saját biztosítása a hasonló ügyek rendezéséhez, bár az utóbbi években személyi sérüléssel nem járó autós kátyúkárokkal találkoztak. Bár

a kerület biztosítója több bringás kárt is megtérített

már, egy kerékpáros baleset azért került bíróságra, mert az áldozat úgynevezett nem vagyoni kártérítést is kért, hiszen ő is megsérült.  A beszélgetésünk alapján azt hiszem, a kollégánk ügyében nem sok lehetőség maradt, hiszen nem voltak tanúk és a rendőrséget sem hívta ki, így nem tudja bizonyítani, hogy pont ott és úgy történt a balesete, ahogy állítja. 

Kerékpárosklub?

A Magyar Kerékpárosklub tagjai évi 6700 forintos díj fejében baleset biztosítást és károkozói felelősségbiztosítást is kapnak, de nem jellemzőek a rendkívüli esetek Halász Áron, a klub szóvivője szerint. A klub biztosítója eddig összesen 2000 bringással kötött eddig szerződést, és a tavaly, egész évben regisztrált negyven balesetnek mintegy nyolcvan százaléka volt személyi sérüléses ügy, a többiben viszont a bringás által okozott kárt kellett megtéríteni és ebben segített a biztosító vagy a klubosok ügyeit ingyen képviselő ügyvéd. Ilyen jellegű biztosítást egyébként bizonyos lakásbiztosításokhoz is kínál a társaságok egy része, és a fentiekből már tudhatjuk, hogy nem mellékes szolgáltatásról van szó. 

Sajnos minderről nem sokat tudott egy olvasónk, Lili, aki 2013-óta havi törlesztőrészleteket fizet egy autóban okozott kár után. Mint meséli, éppen új munkahelyén kezdett, ezért a reggeli sietségben benézett egy jobbkezes utcát a budapesti kilencedik kerületben. Amikor kihajtott elé az autó, Lili nem tudott lefékezni, így bringájával nekicsapódott a bal első sárvédőnek, ráesett a motorháztetőre és még a szélvédőt is betörte. Szerencsére nem esett komoly baja és az eset óta teljesen felépült. Mivel ő okozta a kárt, és mivel céges autóról van szó, a javítás és a fényezés, új alkatrészekkel kalkulált teljes összegét, vagyis

körülbelül 553 ezer forintot kell kifizetnie, részletekben.

A KRESZ szerint a kerékpáros is járművezetőnek számít, ezért nemcsak a rendőr büntetheti meg, ha szabálytalankodik vagy valamilyen felszerelés hiányzik a gépéről, de nagyon nehéz helyzetbe kerülhet akkor is, ha balesetet szenved vagy okoz. Érdemes tájékozódni a biztosítóknál, mert aki sokat teker, esetleg mindennap bringával jár munkába, rengeteg pénzt spórolhat és sok bosszúságtól mentheti meg magát, ha előre gondolkodik, vagy legalább pontosan tudja, mi a teendő, ha mégis bajba kerül. 

Szeretnél minél többet tudni a városi bringázásról? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!