Mindenki támogatja a felcsúti kisvasút meghosszabbítását

Felcsút kisvasút
Vágólapra másolva!
Az Origo úgy értesült, hogy a projektirányító bizottság egyhangúlag támogatta az etyeki kisvasutat, mégpedig annak egy olyan változatát, amely ugyan nem biztosítja a fővárosból a település gyors elérését, hiszen Bicskére vezet, viszont éppen ezért össze lehet kötni a már meglévő felcsúti kisvasúttal.
Vágólapra másolva!

Nem kisebb szervezetek képviselői ültek össze, hogy megtárgyalják az etyeki kisvasút ügyét, mint a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF), a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK), a Magyar Államvasutak (MÁV), a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH).

A projektirányító bizottság (pib) tagjai még az érintett települések küldöttei,

valamint Tessely Zoltán, Etyek, a Szent László- és a Váli-völgy területfejlesztéséért felelős miniszterelnöki biztos, a körzet fideszes országgyűlési képviselője.

A SpeciálTerv által preferált változat az etyeki kisvasútra. A nyomvonal pirossal jelölve. A bal szélen halványzölddel a felcsúti kisvasúttal összekötő szakasz, maga a már meglévő kisvasút lila szaggatottal Forrás: SpeciálTerv

Az Origo információi szerint a pib

egyhangúlag támogatta a kisvasút megépítését.

Mégpedig a SpeciálTerv Kft. készítette megvalósíthatósági tanulmányban szereplő B nyomvonalon. Pontosabban a B plusz az FB1-es változat nyerte el a testület áldását.

Irány Felcsút!

Az utóbbi ugyanis azt a szakasz jelöli, amely a már megépült (de használatba még nem vett) felcsúti (hivatalosan Vál-völgyi) kisvasutat köti majd össze Bicskével, és így az etyeki kisvasúttal.

A felcsúti kisvasút készen várja, hogy tavasszal megindulhasson a forgalom, néhány év múlva pedig már Etyekig lehessen utazni Forrás: Tevan Imre

Az Origo elsőként ismertette az etyeki kisvasútról szóló tanulmányt, amely eleve a B-jelű verziót preferálta. Ugyan sokkal

rövidebb és így olcsóbb lenne Herceghalomra vinni

a kisvasutat, sőt, így a vasúti fővonalra átszállva hamarabb lehetne Budapestre érni, mint most busszal, de a dokumentum Bicskére szavaz, vagyis oda vezetne Etyekről a kisvonat.

Minden magyar 900 forintot áldoz majd rá

A jelentős idegenforgalmi, elsősorban gasztronómiai vonzerejű községbe bizonyára szívesen jönne a rendezvények idején a turisták egy része kisvonattal még a bicskei kerülővel is, de a Budapest felé munkába, iskolába járó etyekiek napi forgalmáról viszont így alighanem lemondhat a kisvasút, amely a SpeciálTerv szerint évi 28,6 millió forint veszteséget termel majd.

A tanulmány becslése a kisvasút beruházási költségeire. A bal oszlopban a választott nyomvonalra Etyek és Bicske között, jobbra a Bicske és Felcsút közötti szakaszra Forrás: SpeciálTerv

Az is igaz, a bicskei nyomvonalváltozatok közül viszont

a B nem érinti a község idegenforgalmi célpontjai közül a Korda Filmstúdiókat és a göböljárási tavakat.

Mindenesetre a tanulmány után most a pib is ezt támogatja. Ennek költségét nettó 7,948 milliárd forintban állapították meg, és ehhez jön még a felcsúti kisvasút elvitele Bicskéig.

A Puskás Ferenc Labdarúgó-akadémia és a hozzá kapcsolódó intézményi kör által EU-s támogatással épített Alcsútdoboz és Felcsút közötti kisvasút meghosszabbítása tehát már állami beruházásban létesülne 1,015 milliárd forintért, ahogy a Bicske és Etyek közötti kisvasút is. A két új szakasz együtt 9 milliárd forintba kerülne a tanulmány szerint.