Szeptemberben már az csak az új szakmajegyzék szerint lehet beiskolázni a tanulókat az iskolarendszerű szakképzésbe. Ez még örvendetes is volna a szakképzési reform egyik legkézzelfoghatóbb eredményeként, azonban ahogy közeledik a bevezetés időpontja, szaporodnak a nyitott kérdések is. Az egyik legégetőbb, hogy fel tudnak-e készülni az iskolák a szeptemberi iskolakezdésre, ha még hiányzik az új, moduláris rendszerű és rész-szakképesítéseket is elismerő országos képzési jegyzék (OKJ) szakmai és vizsgakövetelményeinek (szvk) fele. A hivatalos szvk-k megjelenése azért fontos, mert az iskolarendszerű szakképzésben - de a felnőttképzésben is - csak ezek ismeretében dolgozzák ki a központi és a helyi tanterveket, valamint az oktatáshoz szükséges módszertant. Az új OKJ szerint pedig csak akkor lehet képzést szervezni, ha már megjelent és hatályba lépett - vagyis a megjelenéstől számított három hónap múlva. Az új OKJ 422 szakmát tartalmaz, szemben a régi jegyzékben szereplő több mint nyolcszázzal. Ebből - a munkaügyi tárca tájékoztatása szerint - idáig 211 szakképesítés szvk-ja jelent meg a Magyar Közlönyben - valamennyi a munkaügyi, illetve 16, a gazdasági tárca felügyelete alá tartozó szakmáé. Emellett lezajlott a többi, a GKM és az agrártárca által gondozott képesítés államigazgatási egyeztetése is, kiadásuk néhány héten belül várható. A Pénzügyminisztériumtól pedig azt tudtuk meg, hogy az egyeztetésen már ott is túl van a tárca felügyelete alá tartozó 19 szakma szvk-ja. Az utóbbiak hatályba lépése két részletben várható: a hat - pénzügyi-számviteli ügyintéző, vállalkozási ügyintéző, vám- és jövedéki ügyintéző, államháztartási szakügyintéző, üzleti szakügyintéző és a közösségi-civil szervező képesítések -, az iskolarendszerű képzésre vonatkozó szvk kora tavasztól, a nem iskolarendszerű képzésre vonatkozóak nyártól élnek. Az SZMM tájékoztatása szerint még 2008 első negyedévében várható a hiányzó 211, többek között az egészségügyi, a honvédelmi, az igazságügyi és rendészeti, a környezetvédelmi, az oktatási és kulturális, valamint az önkormányzati és területfejlesztési miniszter hatáskörébe tartozó szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadása. A szakképzés tartalmi irányításáért felelős munkaügyi tárca ugyanakkor nem aggódik a késlekedés miatt: az OKJ felülvizsgálatát 2006-ban fejezték be, egy tavaly februári oktatási minisztériumi rendelet pedig ez év végégig adott időt a tárcáknak a feladat végrehajtására. A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet (NSZFI) honlapján valamennyi szvk tervezete elérhető és ezek alapján már lehet dolgozni, mivel "közismert, hogy lényeges tartalmi változások már nem várhatóak a tervezetek és a kiadásra kerülő szvk-k között" - olvasható a Napi Gazdaság kérdéseire adott minisztériumi válaszban. A tantervek kidolgozása azonban csak egy részét jelenti az új OKJ egyszerre történő bevezetésének. Az iskoláknak sokkal több fejtörést okoz a modulrendszernek megfelelő oktatás mindennapos működtetése, mivel ez teljesen más munkaszervezést, módszertant, iskolaszervezési-logisztikai kultúrát igényel majd tőlük, miközben a felsőbb évfolyamokban még a régi rendszer szerint zajlik a képzés, tantárgyak szerint. A modulrendszer szerinti oktatási metódus kidolgozása és összehangolása a régi rend szerinti tantárgyakkal szintén komoly kihívás elé állítja majd az iskolákat. Mivel alig volt tesztidőszak a modulrendszerű képzésben, szeptembertől menet közben kell majd a működés közben felmerülő problémákat orvosolni és finomhangolni a rendszert. A szociális és munkaügyi tárca szerint is ez lesz az idei év egyik legfontosabb feladata: a keresletvezérelt szakképzés kibontakoztatása érdekében a jogi szabályozás finomítására, pontosítására koncentrálnak majd a térségi integrált szakképző központok (tiszkek) megalakulásának, valamint a regionális fejlesztési és képzési bizottságok új tevékenységének támogatása mellett. Leginkább attól tartunk, hogy az iskolák segítség hiányában a könnyebb megoldást választva "visszatantárgyasítják" a modulokat, az újban ugyanis a tanulók a szükséges ismereteket kompetenciacsomagokba rendezett modulokban dolgozzák fel - mondta lapunknak Szilágyi János, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara oktatási és képzési igazgatója. Ez a párhuzamosság a gyakorlati képző helyeken is okozhat némi zavart, különösen akkor, ha a vállalkozó egyszerre fogad a két, eltérő oktatási rendben részt vevő tanulót. Néhány új, gyakorlatigényes szakmában érzékelhetően csökkent a gazdálkodónál lévő gyakorlati idő aránya is, márpedig ezt orvosolni kellene, mielőtt a tanulószerződések számának visszaeséséhez vezetne.