Orbán és Varga szerint az önvezetőautó-gyártás a magyar ipar jövője

2016.05.19. 12:49 Módosítva: 2016.05.19. 13:38
A jövő az ipar és a digitális technológiák összeolvadása, és ebben egyelőre sem Európa, sem Magyarország nem elég jó, a feltételek viszont adottak. Magyarország próbálja átkormányozni a jelenleg elsősorban összeszerelőüzemekből álló autóipart tudásintenzívebb vizekre, ennek érdekében tesztpályát építünk önvezető kocsiknak Zalaegerszegre, és indul az Ipar 4.0 fejlesztési terv. Orbán szerint már csak az a kérdés, az emberek meg tudják-e tölteni tartalommal az intézkedéseket.

Az önvezető autók fejlesztése és gyártása kulcsfontosságú terület lehet Magyarország digitális iparba való becsatlakozása szempontjából, legalábbis a döntéshozók ezt szeretnék, derült ki a Jövői autói címet viselő, a Budapesti Műszaki Egyetemen rendezett konferencia nyitóbeszédeiből. A konferencia első napján Józsa János, a BME rektora, Günther Oettinger, digitális társadalomért és gazdaságért felelős EU-biztos, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter, és Orbán Viktor miniszterelnök is beszélt a digitális gazdaság, azon belül a járműipar szerepéről az Európai Unió és Magyarország jövőjében. 

Oettinger elmondta, hogy az EU jelenleg szoftver K+F-területen jelentős lemaradásban van az Egyesült Államokhoz képest, ezen úgy tudunk javítani, ha a digitális piac is teljesen egységes lesz Európán belül. Ma már fizikailag semmi jele annak, hogy az ember átlépett egy határt két schengeni ország között, de abból azért észre lehet venni, hogy a határoknál nincs mobilhálózat-lefedettség, a biztos szerint ez is azt jelzi:

digitális értelemben még az egységes európai piacon is léteznek határok, amiket le kell bontani a sikeresség érdekében.

Oettinger szerint egységes adatvédelmi, kiberbiztonsági, közlekedési szabályozási környezetre, illetve a járműipar és az informatika szorosabb együttműködésére van szükség ahhoz, hogy az autonóm autók fejlesztése, gyártása és elterjedése szempontjából Európa az élre kerülhessen. A biztos együttműködésre szólította fel a jelentős járműiparral rendelkező Magyarországot ebben a projektben.

Varga Mihály beszédében kifejtette, hogy a kormány optimista a magyar és európai gazdaság jövőjét illetően, amiben továbbra is központi szerepet szánnak az iparnak. A Magyarországon főleg a járműgyártás által húzott ipar súlyát 2020-ra 30 százalékra akarják növelni, ebben jelentős szerepet szánnak a legújabb autóipari technikák - önvezető autó, elektromos autó - fejlesztésének és gyártásának. A miniszter szerint ezt szolgálja a természettudományos és műszaki egyetemi képzések keretszámának növelése - igaz, közben ezen ismeretek hozzáférhetősége a középiskolákban egyre kevésbé tűnik biztosítottnak - , a digitális technológiákra nagy mértékben alapozó Irinyi terv, az elektromos autók terjedését szolgáló Jedlik Ányos terv, illetve az Ipar 4.0 fejlesztési koncepció, ami az ipar és a digitális technológiák összekapcsolását szolgálja. 

Orbán Viktor biztosította Oettingert, hogy Magyarország és EU céljai egybeesnek, nekünk is érdekünk egy határokon átívelő, páneurópai digitális szabályozási rendszer. A miniszterelnök szerint Európa hátrálásba kezdett mind a demokráciamutatók, mind a világgazdasághoz való hozzájárulás szempontjából. Orbán a korábbiakkal ellentétben az iparban, főleg a digitális technológiák hozta innovációkban látja annak lehetőségét, hogy megvessük a lábunkat, és visszafordítsuk ezt a folyamatot.

Ha viszont nem találjuk meg  a jó válaszokat a kihívásokra, az Magyarországon is állások tízezreibe kerülhet.

A miniszterelnök szerint gyorsan kell kapcsolnunk, aki lemarad, kimarad, ezekben az iparágakban nem lehet az élre kerülni, ha késve indulunk el. Az induláshoz ugyanakkor minden lehetőség adott, mondta Orbán, aki szerint a magyar ipar szerkezetére, a színvonalas műszaki képzésre, a feltalálói versenyeken jól szereplő fiatalokra kell támaszkodnunk a digitális ipar korszakában. A digitalizációt támogatja a kormánynak az a korábban bejelentett, és most ismét hangsúlyozott intézkedésterve is, miszerint az internet áfáját első körben 18 százalékra, majd 2018-tól 5 százalékra mérséklik.

A miniszterelnök a magyar gazdaság első negyedévben produkált aggasztó lassulásáról is beszélt, amit ő jelentős részben a nagy súlyú járműipar befékezésének tulajdonított, bár valószínűleg az építőipar többet nyomhatott a latba. Orbán szerint ha az autógyártás magára talál - amiben nagy szerepet szánnak a jövő autóinak -, az az egész gazdaságot húzza majd magával a beszállítói láncokon keresztül. Szerinte a Varga által prezentált kormányzati intézkedések megteremtik a terepet a növekedés folytatódásához, már csak az a kérdés, a magyar emberek, cégek, vállalkozók képesek lesznek-e tartalommal megtölteni őket. A kormány a járműipar további támogatása érdekében

döntött egy autótesztpálya építéséről Zalaegerszegen.

Itt lehetőség lesz az önvezető járművek tesztelésére, Orbán szerint ez lesz a legnagyobb ilyen pálya 500 kilométeres sugarú körben a régióban. 

Orbán hangsúlyozta a magyar és a német ipar kapcsolódásának fontosságát is, de hozzátette, hogy a jövőben arra kell törekednünk, hogy a nagy német autóipari konszernek minél több magasabb hozzáadott értéket termelő részlegét is bevonzzuk Magyarországra.  Ebben a régión belül erős a verseny, talán nem is mi állunk ma az első helyen, de még nyerhetünk, mondta Orbán Viktor.