Tarlós elárulta, meddig kell összeszorított foggal közlekedni a fővárosban

2015.10.16. 13:00
Előrehozták a 3-as metró felújításának egyes közbeszerzési tendereit, a Baross térnél nem megy tovább az újpalotai villamos, mert a födém nem bírná el, 60 milliárdba kerül a HÉV-ek rekonstrukciója, ezek voltak a főbb témák Tarlós István pénteki sajtótájékoztatóján. Elhangoztak a határidők is, hogy meddig kell összeszorított foggal közlekedni az útfelújítások miatt a fővárosban.

„Vannak bizonyos lobbitevékenységek az újpalotai villamossal kapcsolatban, de ne üljenek fel ezeknek” – mutatta meg a helyes irányt az újságíróknak Tarlós István főpolgármester szokásos pénteki sajtótájékoztatóján. Mint kiderült, „bizonyos körök” azt szeretnék, hogy a 2019-re elkészülő újpalotai villamos az Astoriáig fusson be, de ezt Tarlós, mint kijelentette, nem fogja engedi. Még akkor sem, ha az engedélyezési tervek most így készülnek, a kiviteli tervek már nem fognak, tette hozzá.

Ennek oka pedig a főpolgármester szerint az, hogy a Baross téri helyett az Astoriáig tartó vonal a tervezett 26+5 milliárd forint két és félszeresébe kerülne. Emellett technikai bonyodalmat okozna, hogy a Baross téri betonfödém nem bírná el a továbbhaladó villamost, az Astoria pedig alkalmatlan villamosfordulónak. Tarlós közölte még, hogy 40, javarészt elhasználódott ingatlant le kell majd bontani a villamosvonal miatt. Jelenleg folynak az egyeztetések a tulajdonosokkal, amíg nem alakul ki egy elviselhető állapot.

A 3-as metróról a főpolgármester elmondta, hogy az alagútja sehol nem süllyed. Egy helyen tapasztalható néhány milliméteres süllyedés, a Kőér utcai felszíni szakaszon, egy felázás miatt. Tarlós egy jelentést kért be a 3-as metróról a BKV-tól, amiben az áll, hogy a leggondosabb karbantartás mellett is lehetnek hibák, de a metró nem baleset- vagy életveszélyes. Ha ez lenne, azonnal leállítanák.

A 3-as metró szerelvényeinek a felújítása megkezdődött, a vonal rekonstrukciójára 125 milliárd forintot biztosít a kormány. A metró felszíni pótlása lesz a legnagyobb probléma: 150 buszra lesz szükség, üzemeltetésük 15 milliárd forint pluszköltségbe kerül majd. A síneket, kitérőket, szerkezeteket előre beszerzik, hogy azok később nehogy a projekt tolódását okozzák. A projektgazda BKV a felszíni munkákra is kiírta a tervezői, kivitelezői tendereket. A befejezési határidő 2018 vége.

Tarlós kijelentette: megvizsgálták a HÉV-ek felújítási lehetőségeit, eszerint ezek az öreg, német szerelvények további 20 évre felújíthatók 60 milliárd forintért. A felújítás a BKV saját műhelyében megoldható lenne. Részleteiben a 91 szerelvény (300 kocsi) újjáépítése 15 milliárd forintba kerülne, a korszerű felújítás (hajtáskorszerűsítés, aszinkron, energia-visszatápláló motor), további 15 milliárd forintba, a pálya, biztonsági berendezések rekonstrukciója pedig újabb 30 milliárd forintba. A felújított HÉV-kocsikon ingyenwifi is lesz.

Elhangoztak konkrét határidők a jelenleg is tartó, dugókat okozó felújításokról, jegyezzük meg őket:

  • Széll Kálmán tér: 2016. május 10.
  • Fonódó villamos: 2015. december 23., Clark Ádám téri villamosalagút: 2016. március 16. (a villamos a Batthyány tértől az alagútig megy, ott át kell gyalogolni majd a gyalogos-aluljárón, és a túloldalt felszállni megint a villamosra Lágymányos felé.)
  • Budaörsi út: 2015. november 24.
  • M1–M7 csomópont: 2016. április