Korai lenne még a negyedik Orbán-kormányról beszélni

04
2016.06.06. 12:51
Utoljára Medgyessy Péter kormánya volt olyan népszerű a ciklusa közepén, mint most a Fidesz. Az előző Orbán-kabinetek nagyon bezuhantak a kormányzás első éveiben, most viszont magukhoz képest is a csúcson vannak, és még el sem kezdték teljes fordulatszámon pörgetni a választási kampányt. A rakétákat már bekészítették, sok tényező szól amellett, hogy zsinórban harmadjára is a Fidesz kerül hatalomra, de még visszaüthet, hogy ebben a ciklusban az átfogó kormányzati intézkedések helyett inkább a kommunikációra helyezték a hangsúlyt. Orbánék jövőjét nagyban befolyásolhatja, hogy ki tud-e egyezni az MSZP Gyurcsánnyal.

Két évvel a parlamenti választások előtt valószínűleg nagyítóval is alig lehetne olyan ellenzéki politikust találni, aki fel merné most tenni a fél vagyonát arra, hogy nem a Fidesz–KDNP fog győzni 2018-ban. Bár az MSZP és a Jobbik is azt kommunikálja, hogy van esély/remény a kormányváltásra, sokkal több tényező szól a negyedik Orbán-kormány megalakulása mellett, mint ellene.

Visszaadni, amit elvettek

A kormányzati ciklus közepén a Fidesz–KDNP teljes népességben mért támogatottsága hónapok óta 30 százalék körül mozog, az MSZP és a Jobbik 10-15 százalék között ingadozik, a DK a bejutást jelentő 5 százalék környékén billeg, a többi párt pedig Gyurcsányéknál is rosszabbul áll. De mire lehet következtetni abból, hogy mennyire népszerű egy párt a kormányzása közepén? 

A politikában (hazai vonalon biztosan) általánosan elfogadott törvényszerűség, hogy a kormányzati ciklus közepén a kormányzó párt(ok) népszerűsége mélyponton van, majd a kormányzás második felében népszerű intézkedésekkel sokat erősödhetnek a következő választásokra.

A közhely valóságalapja, hogy általában egy kormány a ciklus első felében hoz népszerűtlen intézkedéseket, majd a választásokra ráfordulva igyekszik az emberek kedvében járni, esetleg visszaadni nekik azt, amit korábban elvett tőlük. 

 

A fenti grafikonon azt mutatja, hogy a kormányra kerülő párt(ok) népszerűsége mennyire csökkent a ciklus felénél, és utána hová tudták visszatornászni magukat. A szélső adatok a választás valós eredményeit mutatják (a Nemzeti Választási Iroda adatai alapján), a középső grafikonok pedig több közvélemény-kutató cég teljes népességben mért támogatottsági adatait jelzik. 

Torzító tényezők

2014-ben először a külföldön élő magyarok is szavazhattak.

2014-ben már csak egy forduló volt, korábban kettő. Ezekben az években a második forduló eredményeivel dolgoztunk.

A ciklus közepi értékeket a Szonda Ipsos, a Tárki és a Nézőpont Intézet interneten elérhető adatait átlagolva kaptuk meg, egész számra kerekítve. 

A kormányzati ciklusok között többször eltért a ciklus féltávja, a kutatások sem mindig ugyanabban a hónapban készültek, ezért az ugyanabból az évből származó II. és III. negyedéves adatokból dolgoztunk. 

Az Antall-kormány ciklus közben népszerűségére nem találtunk megbízható adatokat. 

Néhány rekord és érdekesség az elmúlt húsz év politikájából: 

  • Hatalomra kerüléséhez képest egy párt sem veszített még annyi támogatót két év alatt, mint Gyurcsány Ferenc második kormányzása idején az MSZP és az SZDSZ.
  • Szoros a verseny, mert Orbán Viktor első és második kormányzásának a félidejéhez érve mindkétszer kiugróan beszakadt a Fidesz támogatottsága. A Fidesz ezekben az időszakokban nem sokkal volt népszerűbb, mint Gyurcsányék. 
  • Az eddigi három Orbán-kormány közül a jelenlegi ciklusban áll legjobban féltávnál a Fidesz, pedig sosem nyertek még olyan kevés szavazattal választást, mint legutóbb.
  • A harmadik Orbán-kormány idején a Fidesz majdnem olyan népszerű, mint Medgyessy Péter ciklusának közepén az MSZP–SZDSZ volt a 100 napos program néven ismert grandiózus pénzosztás miatt. Az ábrán a tavaszi adatok szerepelnek, ezután kezdett el zuhanni az MSZP népszerűsége, ami közvetve Medgyessy Péter távozásához vezetett 2004 nyarának végén.
  • A legnagyobb visszatérést az első Orbán-kormány mutatta be 2000 és 2002 között. Nagyon mélyről indulva majdnem visszatornázták magukat oda, ahol 1998-ban álltak, de a választási rendszer nem kedvezett nekik, úgyhogy elbuktak.

Az előbb felsorolt megállapításokhoz hozzátartozik, hogy nincs két egyforma kormány, sem kormányzás. Annyi azért mégis látszik általánosságban, hogy

két év kormányzás után bármilyen népszerűtlenek is a kormányzó pártok, a választók tömegei rövid időn belül újra a bizalmukba tudják fogadni azokat a politikusokat, akiktől nemrég elfordultak.

Másik oldalról nézve pedig a ciklus közepi népszerűség nem minden: Hornék 1996 elején még jól álltak a támogatottsági listákon, de a Bokros-csomag, a tömegtüntetések, az alvilági leszámolások, a koalíciós feszültségek és a Tocsik-ügy megpecsételte a sorsukat. 

Orbán szeplője kinagyítva látszik

Megalakulása után két évvel a harmadik Orbán-kormány látszólag kényelmes helyzetben van, mert magyar kormánynak nem volt még olyan alacsony támogatottságú ellenzéke, mint most. A kevés és gyenge politikai ellenfél a Fidesznek problémákat is jelent: egy-egy területen a hatalom megszerzésért nem egy másik párttal kell viaskodni, hanem belső konfliktusok alakulhatnak ki a pártban és holdudvarában. Erről szólt az Orbán–Simicska-háború vagy éppen az urizálás-vita megjelenése a nyilvánosságban. 

Az ellenfél hiánya az állandó küzdelmekre, szembenállásokra épülő orbáni politikát is megnehezíti. A Fidesz a kezdetektől a kommunistákhoz képest határozta meg magát, viszont ahogy telik az idő, kopik a választók emlékezete, egyre nehezebb Gyurcsány-riogatással kampányolni magukat mellett. Az „elmúltnyolcév” végével a választáson egyre inkább a Fidesz önálló teljesítménye kerül előtérbe. 

2015 tavaszán a tapolcai időközi választás hajrájában a HVG tudósítója szerint Orbán is beszélgetett erről a témáról a választóval. Állítólag problémaként említette, hogy nincsen kihívója, mert „így még a szeplőm is kinagyítva látszik” – mondta. 

Úgy kell felrángatnom Gyurcsányt magam mellé a színpadra

– idézte Orbánt a lap.  

Kétharmados kormányzások után akár nagy szétesés is jöhet

2014-ben a Fidesz mikrotörténelmet írt azzal, hogy kormányzati pozícióból megnyerte a választást; hiszen a jobboldali kormányokat a ciklus végén mindig leváltotta a baloldal. Ehhez képest meglepőnek tűnt, hogy a második kétharmad épp hogy nem megnyugvást hozott, hanem a korábbi évekhez képest szokatlanul éles üzengetések zajlottak vezető fideszes politikusok között. 

„Azért, beszél most mindenki, mert nagyon nagy a tét” – mondta 2015 márciusában Lázár János az Indexnek

Vannak pártok, amelyek 70-80 éve meghatározó politikai közösségei egy országnak. (...) Hogy a Fidesz milyen irányba indul el 2014–2015-ben, hogy ez az irány visz-e ahhoz, hogy 2018-ban megtartsuk a bizalmat, annak a Fidesz története szempontjából nagyon súlyos jelentősége van 

– magyarázta a miniszter, hogy miért volt annyi belső konfliktus a második kétharmados ciklus elején. 

A 2018-as választásnak abból a szempontból is súlyos jelentősége van a Fideszre nézve, hogy beláthatatlan következményei lehetnek, ha kikapnak. A 2002-es vereség inkább csak jobban összekovácsolta a tábort (több ezer polgári kör alakult), 2006-ban már Orbán vezető szerepét is megkérdőjelezték a titokzatos belső hangok

Két egymás után következő kétharmados kormányzás után egy kudarc ismét súlyos, belső hatalmi harcokat hozhat. Egy ennyire kiterjedt, számos érdekellentéttel működő közösségben a csalódottság könnyen megbonthatja a sorokat, hiszen a pillanatnyilag is létező konfliktusokat részben a hatalmon levésből fakadó lehetőségek tartják kordában. 

Nix ugribugri, nix feszkó

A 2018-as választás Fidesz számára különösen nagy tétje abban is meglátszik, hogy a kormány már a ciklus közepén kampányüzemmódra kapcsolt. A következő két évben nem lesznek nagy strukturális átalakítások, vagy olyan intézkedések, amelyek ugyan szükségesek lennének, de magukban hordozhatják a népszerűség csökkenésének akár csak a csíráját is. Továbbra sem nyúlnak hozzá például az időzített bombaként ketyegő egészségügyhöz, pedig látszik, hogy a rendszerben egyre nő a feszkó, ami időnként kitör a kórtermekből

A kormány számára szintén problémás terület az oktatásé, amit nem szabnak át érdemben, csak az összes iskola államosításával finomhangolnak. Ettől remélik, hogy többé ne ismétlődjön meg a nincs kréta egy osztályteremben című népszerűtlen sorozat.

A netadó óta az oktatás váltotta ki a legnagyobb elégedetlenségi hullámot, amit egyelőre tárgyalásokkal sikerült csendesebb mederbe terelni, azonban a Pedagógusok Szakszervezete azt ígéri, hogy ősszel újrakezdik

Hatalmas siker vagy hatalmas kudarc?

Ősszel jön a kormány, és személyesen Orbán Viktor számára is rendkívül fontos kötelező betelepítési kvóta elleni népszavazás, amivel tovább erősítenék a választókban a migránsveszedelemtől országát védő erős politikai vezetés képét. Bár az elmúlt egy évben nagyon bejött a Fidesznek és Orbán Viktornak is a menekülttéma, korántsem biztos, hogy kitart a jó széria.

Lázár pár hete egy kormányinfón azt mondta, hogy a kormány érvényes népszavazást szeretne, mert „csak így állíthatják meg Brüsszelt”. Egy népszavazás akkor érvényes, ha a választók legalább fele, több mint 4 millió ember elmegy szavazni. Nagy kérdés, hogy képes-e a Fidesz ennyi embert mozgósítani egy olyan kérdésben, ami nem érinti közvetlenül a választók hétköznapi életét, mint például a vizitdíjról népszavazás. 

Az érvényes népszavazás esélyeit gyengíti valamelyest, hogy az Együtt és a DK bojkottot hirdetett, az MSZP pedig távol marad, de egyáltalán nem biztos, hogy a szimpatizánsaik is így tesznek. A Jobbik korábban maga is népszavazást akart a témában, úgyhogy ők nem tehetik meg, hogy a kormány referenduma ellen kampányoljanak. 

A kormánynak kevés rosszabb dolog történhet, mint hogy érdektelenségbe fullad a szavazás, mert az azt jelentené, hogy a választók többsége nem osztja az álláspontjukat és a miniszterelnök félelmeit. Márpedig

ennek a népszavazásnak az is az egyik célja, hogy itthon mutasson egy erős kiállást Orbán mellett.

A Brüsszelnek szóló üzenet másodlagos, hiszen már az is kérdéses, hogy a népszavazásnak lehet-e bármilyen hatása az uniós döntéshozatalra. 

Orbánék egyébként bizakodóak, hiszen a felmérések szerint a társadalom többsége nem akar migránsokat az országban, és ezért akár hajlandó elmenni egy népszavazásra is. Legutóbb a kormányközeli Századvég publikált egy felmérést , amely szerint a megkérdezettek 72 százaléka elmenne szavazni (54 százalék biztosan, 18 valószínűleg), ami nem rossz előjel úgy, hogy a kormány még be sem durrantotta igazán a népszavazás melletti kampányt.

Szintén bizakodásra adhat okot Orbánéknak, hogy a Századvég szerint a szavazáson részt vevő baloldaliak több mint fele a miniszterelnök mellett van, összességben pedig 87 százalék támogatná a kormányt, ami hatalmas siker lenne, feltéve, hogy érvényes a népszavazás. 

Áfacsökkentés az új rezsicsökkentés

A kormány másik már látható, népszerűségnövelőnek szánt gurítása a jövő évi költségvetés, amivel 25-ről 5 százalékra csökkentik néhány alapvető élelmiszer, a tej, a tojás a baromfi- és a sertéshús áfáját, amivel mindenki jól jár, de különösen a kis pénzből élőknek lehet ez némi könnyebbség. Lázár nemrég egy kormányinfón ki is mondta az ezzel kapcsolatos varázskifejezést:

megélhetési rezsicsökkentés.

Valószínűleg nem fog akkorát szólni, mint az eredeti rezsicsökkentés, de biztos látható mennyiségű szavazót hoz majd a Fidesznek. 

Az erősen választási szagú költségvetési terv tartalmaz még fizetésemeléseket, adócsökkentéseket, ha pedig beindul az uniós fejlesztési pénzek lehívása, felgyorsulhat a most épp gyengélkedő gazdasági növekedés, ami fedezheti az elengedett büdzsét.

Más kérdés, hogy mi lesz a gazdasággal, ha a 2020-ig tartó uniós forrásokat már a választások előtt kifizeti a kormány, mert az most is látszik, hogy ha nincs fejlesztési forrás az EU-tól, akkor nagyot fékez az ország. De ez egy túlságosan távoli probléma a Fidesznek, a párt vezetésének a 2018-as választások megnyerése a legfontosabb, csak ezután jöhet a hosszabb távú tervezgetés.

Hiába van aknamező a Fidesz alatt, ha nem egyezik ki Gyurcsány és az MSZP

A százszázalékosan pörgő Fidesszel (és kormánnyal) szemben látszólag nincs túl sok esélye az ellenzéknek. Ha összeállna az MSZP, a Jobbik, a DK, az LMP és a kisebb pártok, pillanatnyi szavazatszámban akkor tartanának körülbelül ott, ahol a Fidesz, ami igazából még el sem kezdte kilőni a választási rakétáit.

A választások közeledtével ugyan az ellenzéki erők népszerűsége is nőni fog, de egyelőre nem igazán látható, hogy mivel tudhatnák komolyan a Fidesz közelébe érni. A Jobbik és az MSZP legfontosabb témái:

  • korrupció
  • egészségügy
  • oktatás

A kormánynak mindhárom terület veszélyes és kiszámíthatatlan, ami akár egy kiszélesedő tiltakozáshullám katalizátora is lehet, másrészt éppen a tanárok tüntetése és sztrájkja mutatott rá, hogy az oktatás sokakat érintő problémáival is nagyon nehéz összefogni más csoportok elégedetlenségét.

Ráadásul a megváltozott hatalomgyakorlási szokások az emberek ingerküszöbét is kijjebb tolták, és az olyan ügyek, mint például a jegybank alapítványain keresztül haverokhoz szórt milliárdok már nem háborítják fel annyira az embereket, a témában egyedül az MSZP szervezett tüntetést néhány száz ember részvételével. Persze az, hogy most épp úgy tűnik, úgy általában a korrupció vádjával nem lehet megfogni a Fideszt, nem jelenti azt, hogy a jövőben is ilyen nyugalommal figyelik majd az emberek a szemük előtt zajló eseményeket. 

Egy másik intő jel a Fidesznek, hogy az erős országos adatok ellenére 2014-től négyből négy fontos időközi választást buktak el.

  • A tapolcai és veszprémi időközin két parlamenti mandátumot bukott a kormánypárt, ami a kétharmados többségét is elvesztette az Országgyűlésben: először egy baloldali összefogás által támogatott független jelölt verte meg a Fidesz, majd egy jobbikos.
  • Újpesten az MSZP megtartotta a Kiss Péter halála miatt megüresedett parlamenti helyet, de a szocialisták szokatlanul súlyos verést mértek a kormánypártra.
  • Salgótarjánban polgármestert választottak februárban a baloldali polgármester halála miatt. Itt is nagy csapást mért a Fideszre az ellenzék. Míg 2014-ben 50, addig 2016 elején 1500 szavazattal nyert az MSZP és a DK által támogatott jelölt. 

Az ellenzéknek bizakodó eredmények után kijózanítóan hathat, hogy a Dunaújvárosban vasárnap rendezett önkormányzati időközi választáson nem sikerült közös jelöltet állítani a baloldali pártoknak, melyeknek végül egymás legyőzése fontosabb lett, mint hogy megverjék a Fideszt. Pedig a kormánypárti botrányoktól hangos városban lett volna esélye az összefogásnak, így viszont a Fideszé lett a mandátum.

Borítókép: Huszti István / Index