Ön bármit aláír, ha pénzt kap érte?

Ön aláírná az áruhitel reményében, hogy már átvette megvásárolni szándékozott terméket, mikor annak még el sem kezdődött a kiszállítása a webshopból? A tumblren találtunk rá a furcsa logikai csavarra, miszerint ahhoz, hogy igénybe tudja venni a webshopos áruhitelt, a szerződéskötés mellett azt is alá kell írnia, hogy már átvette az árut, amit majd csak ezután kezdenek kiszállítani. 

Az eredeti posztoló kedvezményes, kamatmentes áruhitellel szeretett volna vásárolni, a szerződéskötés része azonban az is, hogy aláírjon egy nyilatkozatot arról, hogy már átvette a terméket, majd ezt a szerződéssel együtt elpostázza. A webshop ugyanis csak akkor kezdi meg a kiszállítást, ha mindez megvan, vagyis még bőven nem lesz a hiteligénylőnél a termék, mikor már úgy nyilatkozik, hogy átvette. Valószínűleg önben is felmerül néhány kérdés ezzel kapcsolatban, legelőször is az, hogy ez fogyasztóvédelmi szempontból rendben van-e. 

Mit mond a fogyasztóvédelem?

Megkerestük a történettel a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot, aki óvatosságra inti a vásárlókat ha ilyen gyakorlattal találkoznak. Az Általános Szerződési Feltételekben lehetőségük van a hitelt nyújtó intézeteknek feltételül szabni, hogy mutassák be az árucikk átvételét igazoló dokumentumot. Ez persze érthető is, hiszen ki tudja, hogy valóban megveszi-e azt a hűtőt az igénylő, vagy csak kedvezőbb feltételű, akár 0%-os személyi kölcsönt akart szerezni egy kis fifikával.

„Megfontolásra javasoljuk az olyan webáruházból való vásárlást, ahol a hitelintézet elvárásának csak úgy tudunk eleget tenni, hogy – a webáruház feltételeiből eredően - olyan nyilatkozattételre kényszerülünk a termék kézhezvételét illetően, amely nem felel meg a valóságnak. Ellenkező esetben valóban komoly nehézségekbe ütközhet bizonyítanunk a termék kézhezvételének, vagy a kézhezvétel hiányának körülményeit egy esetleges probléma esetén" -  mondta az ügyben a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság. 

453488584
Matt Cardy / Europress / Getty

Mi van, ha nem kapta meg? Bukja a 14 napos visszavételi garanciát is? 

A gyakorlat felvet még néhány kérdést. Mi van például, ha nem kapja meg a terméket valamilyen hiba folytán, vagy mondjuk sérülten érkezik? Jogos a félelem, hogy mikor felhívja az ügyfélszolgálatot, ott esetleg kedvesen tájékoztatják, hogy a kezükben tartják a nyilatkozatot a sértetlen termék átvételéről, úgyhogy sajnos nem tudnak segíteni. És az is felmerül, hogy ezzel a lépéssel vajon önként lemond-e a vásárló a webshopoknál kötelező 14 napos visszaküldési garancia első néhány napjáról? Ezt már az érintett webshoptól kérdeztük meg, hiszen ilyen esetekben nekik kell majd a vásárlói kifogásokat kezelni. Kiderült, hogy ők teljesen más adminisztrációval kezelik az ilyen típusú vásárlást, vagyis önnek nem kell aggódnia, hogy szépen visszatolják a raktárba a kifizetett UHD televíziót, mert villogni kezd egy nagy piros felkiáltójel a fuvarlevélen, miszerint ezt már átvette a vásárló. 

„Az átvételi elismervény - melyet a bank a hitelszerződés megkötése miatt aláírat az ügyfelekkel - csupán a pénzintézet számára bír jelentőséggel, a garanciával, szavatossággal kapcsolatos ügyintézéshez a számla szükséges, melyet a vásárló a termékkel együtt kap kézhez a futárszolgálattól. Az áru átvételének tényét az aláírt fuvarlevél bizonyítja, a visszaküldési garanciát is a rajta szereplő időponttól kezdve számítjuk. A bank felé is könnyedén bizonyítható, ha a termék még nem érkezett meg, a kereskedő tudja ezt tanúsítani. Arról, hogy a pénzintézetek hogyan kezelik az ilyen helyzeteket, nincsenek információink” - tudtuk meg az Edigitaltól. 

Akkor miért szívat a bank? 

Miért jó ebben az esetben a hitelt nyújtó intézménynek, hogy teljesen feleslegesen stresszelteti az embereket? Nincs ennek valami egyszerűbb megoldása? Megkerestük a Cetelemet, hogy megtudjuk, miért kell olyanról nyilatkozni, ami nem is igaz. Mint kiderült nem kell. 

„Bankunk 2010 novembere óta nyújt Online áruhitel szolgáltatást szerződött partnerein keresztül. A hitelnyújtás menetét a Bank és a Partner közötti szerződésben leírt részletes folyamat szabályozza, melynek részét képezi az „Áruátvételi / teljesítési igazolás és folyósítási megbízást” nyomtatvány kezelése. A folyamat alapján ezt a dokumentumot a megvásárolt termék kézbesítésekor kell az ügyfélnek aláírnia, és átadnia a termék kézbesítőjének, ezt követően a partner juttatja vissza a bankhoz. A szóban forgó esetben, amennyiben az ügyféltől a webáruház a termék kiszállítása előtt kérte be ezt a nyomtatványt, akkor nem a bank által előírt folyamat szerint járt el" - kaptunk választ a Cetelemtől, akik azt javasolják, hogy kérdés esetén nyugodtan hívják fel a bank ügyfélszolgálatát.

Mit tehet hasonló helyzetben?

Ha úgy érzi nem biztos a dologban, kétségei merülnek fel, valóban az a legjobb megoldás, ha azonnal felhívja az áruház ügyfélszolgálatát. Ha nem tudnak érdemben választ adni a kérdéseire, akkor keresse meg a hitelt nyújtó intézet  ügyfélszolgálatát és kérdezősködjön náluk is. A leghatékonyabb módszer ha kideríti, hogyan is működik pontosan a hiteligénylés, mik a fázislépések, Elképzelhető ugyanis, hogy a webáruház az online szerződésbírálat után jóváhagyja a rendelést még az előtt, hogy a postán megérkezne az aláírt szerződés és azt feldolgozták volna. Amint pedig webshopnak folyósítják a vételárat, az megkezdi a kiszállítást, vagyis ha nem azonnal küldi vissza a szerződést, hanem vár néhány napot, az áruház online rendszerében megnézheti, hogyan változik a rendelése státusza. Arra is rákérdezhet, hogy a postázás helyett van-e arra lehetőség, hogy a futárnak adja át a kitöltött papírokat.  Jelen esetben pedig az a megoldás született, hogy a hiteligénylő személyes átvétellel rendelte meg a terméket és az átvételi ponton adta le a hiteligénylés papírjait. Igaz, így pont az internetes vásárlás kényelme és lényege veszett el. 

shutterstock 202782895
Shutterstock
Oszd meg másokkal is!
Mustra