Hat alternatív iskola - nagy vonalakban

Már az alternatív iskolák bemutatkozásának facebookos meghirdetésekor látszott, hogy itt valami nagyon aktuálisra tapintottak a szervezők, és akkora lesz az érdeklődés, amit nehéz kordában tartani. Iszonyú sok érdeklődő jelölte be, hogy ott akar lenni a Pagony könyvesboltban a szombati eseményen. A szervezők előtt kalapot le, rögtön észlelték a hatalmas érdeklődést, ezért két turnusba szervezték a résztvevőket, a regisztrációhoz kötött jelentkezésekkel pár óra alatt be is telt a kétszáz hely. A tömeges jelentkezés miatt streamelték is a bemutatkozásokat, a videókat ezen a linken lehet megnézni.

Ezek a szomorú tények. Hogy miért szomorúak? Mert az állami rendszer iskolái annyira kihúzták egyeseknél a gyufát, hogy a még óvodás korú gyerekek szülei elképzelni sem tudják, hogy betegyék a gyereket az állami húsdarálóba. 

A szombat délután tehát az alternatív iskolák bemutatkozásáról szólt a Pagonyban: hat iskola képviseltette magát, velük kisebb csoportokban ismerkedhettek a szülők, bárki kérdezhetett, és kapott is rá választ azonnal. 

A bemutatkozáson részt vett egy Waldorf iskola, egy Montessori, a Rogers, a Tág Világ, a Lauder Javne és a MOA. 

És hogy mitől alternatív egy iskola?

Szinte minden alternatív iskoláról el lehet mondani, hogy próbál egyénre szabottan, differenciáltan oktatni, vagyis minden gyereket saját képességei szerint végigvezeti a tananyagon. Jellemző még ezekre az intézményekre, hogy minimum alsóban, illetve negyedik osztályig -van ahol ennél tovább is – csak szöveges értékelés létezik, nincs osztályzat.

Valahol azért százalékosítják a tudást, de a szöveges értékelések minden esetben építő kritikát fogalmaznak meg, melyek megerősítik a gyereket, és nem arra fókuszálnak, hogy mit nem tud a gyerek.

shutterstock 153671990

A projektalapú oktatás is szinte minden itt megjelent alternatív iskola oktatási stratégiáját képezi, illetve a kis létszámú osztályok is hozzájárulnak a hatékonysághoz. Több iskolában kiemelték a választás és a döntés szabadságát, valamint azt, hogy ezzel hogyan kell megtanulni élni. A tanulás iránti belső motiváció kialakítása, és az egyénre szabott, leghatékonyabb tanulásstratégia kiválasztása is fontos kérdés ezekben az intézményekben.

A Waldorf kivételével mind az öt iskola a Nemzeti Alaptantervet (NAT) követi, vagyis a tananyag ugyanaz, mint egy állami iskolában, csak a módszerek mások.

És a pénz: igen, a piszkos anyagiak. Rossz hírünk van: az összes iskola fizetős, annyi a különbség, hogy a Waldorfban a tandíjat támogatásnak nevezték el. 

Tág Világ

Tág Világ iskola Óbudán, a Pais Dezső utcában található. 80.000 forintot kell kicsengetni havonta (12 hónappal kell számolni), amiben az étkezés még nincs benne. Rendkívül szimpatikus iskola, kis létszámú osztályokkal, NAT-tal, de a tudást természetesen alternatív módszerekkel próbálják a gyerekek fejébe tölteni. Kézműves foglalkozásokkal segítik a finommotorika fejlesztését, és az írás-olvasást is késleltetve tanítják.

Nyolc osztályos, általános iskolai rendszerre épül, nagy hangsúlyt fektetnek a mozgásra is, amit pl. a matekórába is beépítenek. Fél 9-kor kezdődik az oktatás, 8 órától egy fél órás ráhangolódással igyekeznek a gyerekek figyelmét elnyerni.

Sőt! Az első osztályosoknál rendszeres vendég egy kutya is, akinek a tanítónő a gazdája. Nem terápiás kutya, de így is nagyon sokat segít a gyerekeknek, pl. ha egy kevesebb önbizalommal rendelkező gyerek számára gondot okoz a hangos szövegolvasás, akkor a tanítónő azt mondja neki, hogy olvassa fel a szöveget a kutyának. És a gyerek odaül a kutya mellé, és elkezd hangosan olvasni.

A „felvételi” egy konstruktív, ismerkedős játék a gyerekkel, aminek keretében meg tudják állapítani, hogy iskolaérett-e. A második körben a szülőkkel is beszélgetnek a pedagógusok.

Nyílt napok: március 7. kedd, 8. szerda 8:30 -12:30, ezen a linken lehet regisztrálni.

MOA

MOA Magán Általános Iskola szintén Óbudán van, most vásároltak egy új épületet, szeptemberben már itt kezdődik majd az oktatás. Rendkívül kis létszámmal, nyolcfős osztályokkal képviseltetik magukat az alternatív iskolák között. Vállalt feladatuk a részképességek területén érintett, továbbá érzékszervi, beszéd és enyhe értelmi fogyatékkal élő gyerekek és a kiemelkedő tehetségűek támogatása is: nyolc gyerekből kettő egyik vagy másik okból megkülönböztetett figyelmet igényel és kap az osztályban..

A gyermekközpontúság, érzékenyítés és az integráció a legfontosabb ismérve az intézménynek, amely szintén a NAT-ot tanítja, a rendezvényen bemutatkozó iskolákhoz között egy hagyományosabb vonalat képviselve (45 perces órakeretben, a gyerekek életkori sajátosságait, érdeklődését figyelembe vevő rugalmas időráfordítással, frontális, csoportos, páros, egyéni és differenciált óraszervezéssel, hagyományos tantárgyakban gondolkodva).

Az éves munkát egy-egy több témanap és témahét teszi még színesebbé, támogatva ezzel a széles látókör kialakulását, a témafeldolgozások során a közös gondolkodás, az együttműködés lehetőségének biztosítását vegyes életkorú csoportokban. 90.000ft/hóért azért valamivel alternatívabb módszereket várnánk, de cserébe legalább az angol nyelvet kiemelten oktatják, és van egy newcastle-i testvériskolájuk is. A tervek szerint ősztől 9-kor fog kezdődni az oktatás, nincs házi feladat és iskolatáska sem.

Nyílt hetek: február 27 - március 02.; március 27 - március 30.; április 24 - április 27.; május 22 - május 25.

Lauder Javne

Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola 13 évfolyammal várja a gyerekeket, ebből a kilencedik egy nyelvi-informatikai év, amellyel a használható idegennyelv-tudást és számítástechnikai ismereteket biztosítják a fiataloknak. Egy ilyen évfolyam minden iskolában elférne. A matekot a ludens logikai játékprogrammal tanítják, de van drámajáték, különböző stratégiai játékok.

Az évfolyamok projektalapúak, harmadik osztályban például egy falut alapítanak a gyerekek, és az év folyamán minden tantárgy eköré szerveződik. A judaisztikát már első osztálytól tanítják heti egy órában, másodikban bejön a héber. Fontos, hogy az év közbeni szüneteket a zsidó ünnepek alapján adják ki, így pl. ősszel igen sok hosszú hétvége van, amire jó, ha fel tudnak készülni a szülők.

Negyediktől tanítják az angolt, a többi idegennyelvet gimnáziumtól. Max. 22 fős osztályok vannak, elsőben 3 osztály indul, amiket ötödiktől két osztályra vonnak össze: negyedik végén elbocsátanak pár gyereket, az értékeléseket a tanárok pontozás alapján készítik el, melyben a gyerek tudása mellett szociális tevékenységeit is értékelik. Elég nagy törést okozhat egy negyedikes gyerekben, ha „kirúgják” egy iskolából, szóval erre azért fel kell készülni lelkiekben.

Az első évfolyam jelentkezési határideje március 6., a felvételi egy játszóházas foglalkozás, ahol pedagógiai szakemberek, az iskola pedagógusai nézik meg, hogy iskolaérett- e a gyerek. A játszóház március 19-én, vasárnap van, az iskola oldalán kell regisztrálni, ezen a linken minden információt megtalál a jelentkezésről.

A tandíj itt 850.000ft/év első osztályban, majd fokozatosan csökken, 11-12. évfolyamban 600.000 Ft. A Laudernek van óvodája is, ami szintén nagyon közkedvelt.

Rogers

Rogers Iskola a 11. kerületben található, nyolc osztályos általános iskolát kínálnak a gyerekeknek. Alternatív kerettantervük tejes mértékben a NAT-ra épül. Az alapítványi támogatás összege 891.000 forint/11 hónap, ami havi 81.000 forintot jelent.

Az iskola legfőbb célja a szociális kompetenciák fejlesztése, kompetenciaalapú oktatás. A választható tanórák és általában, a döntés és választás szabadsága a legjellemzőbb erre az iskolára. A szabályokat közösen hozzák, és már első osztálytól tanítják a gyerekeket a kommunikációra: hogyan kell beszélni és hogyan kell meghallgatni a másikat.

Itt is fél 9-kor kezdődik a tanítás és fél négyig tart. Az alsóbb évfolyamokban a különböző kultúrkörökkel ismerkednek a gyerekek, mindezt komplexen, több tantárgyat bevonva. Ötödik osztályban a tanulásmódszertannal is megismerkednek a gyerekek, a több módszer közül ki tudják választani, hogy nekik melyik a leghatékonyabb.

Felsőben már komoly mestermunkát kell leadni anyaggyűjtéssel, kutatással, prezentációval. A felvételihez segítség lehet egy tízalkalmas találkozó, ami nem kötelező, de segít a kölcsönös ismerkedésben. Itt a gyerekek iskolaérettségét nézik, a szülőknek pedig egy tematikus beszélgetésen kell részt venniük.

Az ismerkedő játszóház márciusban lesz, a honlapon lehet jelentkezni. Nyílt nap: március 7. Ezen a linken minden információt megtalál a jelentkezésről.

shutterstock 342056504

Csillagberek Waldorf iskola

A bemutatkozáson a Csillagberek Waldorf Általános Iskola is jelen volt. Hitvallásuk dióhéjban az antropozófia alapú világnézet, vagyis abban hisznek, hogy a leszületett emberek bizonyos életfeladattal jönnek, és az iskola ezt a feladatot segít megtalálni és megvalósítani.

Saját kerettanterv szerint tanítanak, ami azt jelenti, hogy a tanított anyag tartalma is eltér a NAT-tól, nem csak a pedagógiai módszer. Művészeti iskola, nagy hangsúlyt fektet a kézműves tevékenységekre, melyek által a gyerekeket fizikailag is fel tudják készíteni a tanulásra, illetve meg tudják vele könnyíteni a fejlődést. Epochális rendszerben tanítanak, vagyis tömbösítik a tantárgyakat: pár hétig írnak, pár hétig matekoznak, stb. A mozgást euritmiával tanítják, mely egyfajta mozgásművészet.

Nincs osztályzás, csak szöveges értékelés, nincs tankönyv, és egy tanár tanítja a tantárgyakat, amellyel lehetővé válik a komplexitás, visszautalás. A Waldorf egyik legfőbb ismérve a szülőkkel való szoros együttműködés és kommunikáció, havonta rendeznek szülői esteket, és nyáron a szülők összefogással újítják fel a gyerekek tantermeit, stb.

A támogatás összege havi 40.000 forint napközivel együtt, ehhez jön még az étkezési hozzájárulás. A felvételi itt is egy játék keretében, fejlesztőpedagógussal együtt történik, és természetesen a szülőkkel is elbeszélgetnek. Ezen a linken minden információt megtalál a jelentkezésről.

Montessori

És végül, de nem utolsósorban a 2004-es alapítású Budapesti Montessori Általános Iskola és Gimnázium is bemutatkozott az összejövetelen. Az alapítványi iskola a NAT-ot oktatja Montessori-módszerrel. Az egyik legfontosabb jellemzője az iskolának a differenciált oktatás. A gyerekek 15 fős csoportokban tanulnak a Montessori-eszközkészlettel, mely segíti a tananyag elsajátítását és rögzítését.

Itt is fontos a választás és a döntés szabadsága már első osztályban is, pl. ők alkotják meg szabályaikat. Maria Montessori, aki eredetileg gyermekorvos volt, és csak később kezdett el foglalkozni a pedagógiával, azt vallotta, hogy a gyermek önálló, érdeklődéssel és speciális képességekkel rendelkező lény, akinek vágya, hogy tanuljon, ismereteket szerezzen. Ebben minden támogatást megkapnak az iskolában.

Fél 9-kor kezdődik a tényleges tanítás, előtte beszélgetnek a gyerekek. Nincs házi feladat és iskolatáska, és nagy hangsúlyt fektetnek a humán tárgyakra. Negyedik osztályig szöveges értékelést kapnak a gyerekek, ami elsősorban pozitív megerősítés feléjük. 12 osztályos rendszerben tanítanak, elsőbe iskolaérettségről szóló igazolással lehet bekerülni. 2-12. osztályba pedig felvételi elbeszélgetésen kell részt venniük a gyerekeknek, és egy hét próbaidő után „véglegesítik” őket.

Iskolai előkészítő foglalkozások: február 27., 28., március 1., 2., 3.

Oszd meg másokkal is!
Mustra