Megszívja, aki szexszel akarja eladni a termékét

Szexszel és erőszakkal mindent el lehet adni. Igaz? Úgy tűnik, hogy egyáltalán nem igaz. Sőt. A Psychological Bulletinben megjelent friss tanulmány szerint legalábbis a szexuális és erőszakos médiatartalmak közé tűzdelt reklámok és az ilyen elemeket felhasználó hirdetések az embereknek nemcsak nem jönnek be, de nem is emlékeznek rájuk és a hirdetett termékeket sem veszik lelkesebben. “Általánosságban kijelenthetjük, hogy a az erőszakos és szexuális tartalmú adások és reklámok csökkentik a hirdetési hatékonyságot” – mondta Brad J. Bushman pszichológia professzor, a tanulmány egyik szerzője.

Az Ohio Egyetem két munkatársa 53, a témában végzett tanulmány metaanalízisét végezték el, összesen 8489 résztvevő bevonásával. Megnézték, hogy az erőszakos és szexis filmek, tévéműsorok szüneteiben, a videójátékok alatt és nyomtatott sajtótermékekben futó hirdetések mennyire hatékonyak, hogy mit tesznek a termékkel kapcsolatos emlékekkel, attitűdökkel és hogyan befolyásolják a vásárlási hajlandóságot. 

Kiderült, hogy a legrosszabb választás erőszakba csomagolni a termékeket, ugyanis azokra a márkákra, melyekkel erőszakos tartalmak reklámszüneteiben találkoztak a fogyasztók, kevésbé emlékeznek, kevésbé kedvelik és kevésbé is akarják megszerezni azokat. A szexuális tartalmaknak ehhez képest valamivel jobb hatása van, ha nem is sokkal.  Azokat a termékeket, amiket szexuális tartalmakba bújtatnak, ugyan kevésbé tartják vonzónak az emberek, de ez sem az emlékezetükre, sem a vásárlási hajlandóságra nincs hatással. 

Az erőszakos és szexuális tartalmú reklámok hatását is elemezték a kutatók, és kiderült, hogy ezek a reklámok akkor működnek, ha összeillenek az egyébként fogyasztott tartalommal, tehát: ha durva film reklámszünetében erőszakos hirdetés megy, az emberek erre jobban emlékeznek és jobban meg is akarják venni az adott terméket. A túl sok szex azonban semmiképpen nem tesz jót egy terméknek, minél intenzívebb szexuális elemeket használ fel ugyanis egy reklám, annál kevésbé akarják a hirdetett terméket megvenni az emberek és annál kevésbé is kedvelik azt. 

“Nem arról van szó, hogy az embereket ne érdekelné a szex és az erőszak” – magyarázza az eredményeket a tanulmány másik szerzője, Robert B. Lull. A kutató szerint az ember evolúciós öröksége, az egyéni és a faj túlélésének záloga, hogy felfigyeljen ezekre az ingerekre. Nem véletlen, hogy a reklámipar évtizedek óta előszeretettel alkalmazza a szexuális és erőszakos elemeket. Figyelemfelkeltőek, na. A hirdetési hatékonyságot azonban éppen ez csökkenti. Túl erősek ezek az ingerek, az emberek túl nagy figyelmet szentelnek a tartalomnak és keveset az ezekbe ágyazott termékeknek. 

Hogy mi ebből a tanulság? Leginkább az, hogy szexszel és erőszakkal nem lehet jól eladni a dolgokat, szóval aki ilyen tartalmak között hirdet, az leginkább a pénzt szórja ki az ablakon. 

Oszd meg másokkal is!
Mustra