Egymásnak esett a Facebook és az Apple

2018.04.03. 11:47

Tim Cook, az Apple vezérigazgatója szerint egyre nagyobb szükség lenne olyan szabályozások bevezetésére, amikkel megelőzhető a Facebookhoz hasonló cégek tömeges adatgyűjtése.

Az interjúban – amit Kara Swisher, a Recode újságírója és Chris Hayes, az MSNBC riportere készített – Cook azt mondta: jobban örült volna, ha a Facebook és más cégek nem azzal válnak óriássá, hogy különböző forrásokból összegyűjtött személyes adatok alapján részletes profilokat készítenek másokról, majd eladják azokat harmadik feleknek.

A legjobb szabályozás az, ha nincs szabályozás, csak önszabályozás. Ugyanakkor úgy látom, ebben az esetben már túl vagyunk ezen.

– mondta Cook a Facebook adatkezelési gyakorlatáról.

Bár Cook a Cambridge Analytica körüli botrány és az adatvédelmi elvek semmibe vétele miatt bírálta a Facebookot, az Apple részéről nem újdonság a közösségi média és az online hirdetési modell bírálata. Az Apple adatkezelési gyakorlatának megváltozásáról szóló 2014-es levelet személyesen Cook írta; ebben a Google felhasználóinak címezve írta le a hasonló, ingyenes szolgáltatást kínáló cégek működési elvét:

te nem a vásárló vagy, hanem a termék.

Nem ez volt az egyetlen alkalom, hogy Cook a Google-t és a Facebookot kritizálta, és nem is volt egyedül ezzel az Apple-nél. Steve Jobs, a cég korábbi vezetője 2010-ben az Apple adatkezelési gyakorlatát dicsérte a rivális Google-ével szemben.

A Facebook és a Google abból élnek, hogy a felhasználóik adatait az igencsak jövedelmező hirdetési üzletükhöz használják. Bár az Apple ugyancsak kísérletezett a hirdetési üzletággal, a bevételeik döntő többsége hardverek értékesítéséből származik.

Az igazság az, hogy rengeteg pénzt kereshetnénk a vásárlóink monetizálásával – már ha a vásárlóink lennének a termékeink. De úgy döntöttünk, hogy ebben nem veszünk részt.

– mondta Cook.

Amikor Swisher megkérdezte, hogy ha Mark Zuckerberg Facebook-vezérigazgató helyében lenne, mit tenne, Cook azt felelte, hogy

soha nem kerülnék hasonló helyzetbe.

Álságos, nevetséges, ostobaság

A Voxnak adott interjúban Zuckerberg álságosnak és sekélyesnek nevezte Cook vádjait.

Ami azt illeti, ezt az érvet – hogy nem is törődhetünk veled, ha nem vagy fizető vásárlónk – elképesztően ostobának tartom, és egyáltalán nem fedi a valóságot.

Zuckerberg azzal érvelt, hogy a Facebook azért lehet és maradhat ingyenes, mert alapvetően az emberek közti kapcsolattartásra tervezték, és sokan nem engedhetik meg maguknak, hogy fizessenek érte. Emiatt viszont

a hirdetés alapú modell az egyetlen, amit a szolgáltatás bővítésére és az emberek elérésére használhatunk. [...] Ha olyan szolgáltatást építesz, ami nem csak a gazdagokat szolgálja, olyannal kell előállnod, amit az emberek megengedhetnek maguknak. [...] A Facebook is azok közé a vállalatok közé tartozik, amik keményen dolgoznak, hogy olcsóbbak lehesenek, és minden felhasználónak ingyenességet kínáljanak. Nem hiszem, hogy ez azt jelentené, hogy nem törődünk az emberekkel.

Zuckerberg szerint az Apple-höz hasonló tech cégek részéről kissé álságos az a gyakorlat, hogy többre tartják magukat, amiért termékfejlesztésből és nem szolgáltatás üzemeltetéséből élnek – ez ugyanis nem jelenti azt, hogy ők jobban törődnének az ügyfeleikkel.

Ellenkezőleg; szerintem fontos, hogy ne uraljon el bennünket a Stockholm-szindróma. Ne hagyjuk, hogy azok a vállalatok, akik a pénzünkből élnek, meggyőzzenek minket arról, hogy ők valójában jobban törődnek velünk. Szerintem ez nevetséges.

(Recode | The Verge | Vox)

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM