Nehéz elhinni, mennyire elfogult volt a köztévé és a TV2 a kampányban

2016.10.05. 16:57
A közszolgálati tévén nem érvényesült a törvényileg kötelező kiegyensúlyozottság: a kvótakampány alatt a hírek 95%-a menekültek ellen szólt, és szinte nem volt műsor, amelyben különböző vélemények ütköztek volna. A TV2-n majdnem ugyanilyen rosszak az arányok.

„A kiegyensúlyozott, pontos és tárgyilagos hírszolgáltatás jogszabályi követelménye ellenére súlyos elfogultságról tett tanúbizonyságot az M1 közszolgálati televízió esti főműsoridős híradója a kvótanépszavazási kampányában” – olvasható a Democracy Reporting International (DRI) és a Mérték Médiaelemző Műhely közös kutatásában. És a számok tényleg megdöbbentőek: bár a korábbi évek elemzései szerint az állami média hírműsoraiban eddig sem kiegyensúlyozottan, hanem általában kétharmados többségben jelent meg a kormánypártok álláspontja, az M1 mostanra ezt a számot is messze felülmúlta.

kvóta1.png
Fotó: Democracy Reporting International / Mérték Médiaelemző Műhely

A kutatásból kiderül: az M1 Híradójában a műsoridőt vizsgálva 95, a hírek számát nézve 91 százalékban beszéltek a kormány álláspontjának megfelelően a kérdésről, a menekülteket negatív színben tüntetve fel. A kormány álláspontját alátámasztó hírblokkok átlagos hossza két perc (118 másodperc) volt, míg ha véletlenül ellenvélemény keveredett a műsorba, az átlagos hossz ilyen esetben hat másodpercre korlátozódott.

A kiegyensúlyozottságnak még a szikrája is hiányzott az állami média hírműsorából: a híreknek összesen csak 6 százalékában történt meg, hogy véleményeket ütköztettek volna egymással. Cserébe viszont az állami média hihetetlen súllyal jelenítette meg az elfogult véleményt: az M1 híradója az esetek 86 százalékában választotta kezdőhírnek a menekültválság vagy a népszavazás ügyét, átlagban pedig a híradók műsoridejének 42 százalékát tették ki ilyen jellegű hírek, ami a többi vizsgált csatorna értékének kettő-nyolcszorosa (a HírTV híradóinak 18, az RTL Klubéinak 5 százalékát tették ki az ilyen hírek).

Az M1 hírblokkjainak 76 százaléka ösztönzött arra, hogy a nézők rohanjanak a szavazásra, a blokkok 59 százalékában pedig egészen nyíltan elhangzott, hogy a nem a helyes szavazat.

kvóta3.png
Fotó: Democracy Reporting International / Mérték Médiaelemző Műhely

A kvótakampány hírműsorait vizsgálva egészen egyértelművé vált, milyen céllal került Andy Vajna kormánybiztos kezébe a TV2. Míg az RTL Klub híradójának tudósításaiban 42 százalékban tüntették fel negatív színben a menekülteket, addig a TV2 elfogultságban alig maradt le az állami médiától: náluk 83 százalék az arány. Még súlyosabb a helyzet, ha nem a hírblokkokat, hanem a műsoridő arányát hasonlítjuk össze: úgy a TV2 az idő 89 százalékában visszhangozta a kormány álláspontját, az RTL Klub pedig 39 százalékban.

A TV2-n az állami médiához hasonlóan átlagosan csak 7 másodpercesek voltak a kormányvéleménytől eltérő nézetet tartalmazó hírblokkok, míg az azt alátámasztók 55 másodpercesek. AZ RTL-en ezek a számok 46 és 29 másodperc. A TV2-n a hírblokkok 46 százaléka ösztönzött a részvételre a szavazáson, 42 százaléka pedig a nemmel való szavazásra buzdított, míg az RTL műsorainak csak 15 százaléka foglalt állást ebben a kérdésben, és 8 százalék javasolta a nemet.

Az viszont mind a két csatorna esetében látszik, hogy alapvetően azért még a kereskedelmi jelleg dominál: egyiken sem fordult elő, hogy a menekültkérdés lett volna az első hírelem a híradóban, és az állami médiánál jelentősen kevesebbet is foglalkoztak összesen a kérdéssel. Az RTL Klubon az állami 42 százalékkal szemben csak a hírek 5 százaléka szólt menekültekről, a TV2-n viszont kétszer ennyi, 10 százalék.

kvóta2.png
Fotó: Democracy Reporting International / Mérték Médiaelemző Műhely

A kutatásból az is kiderül, hogy érvénytelen szavazatra kizárólag a HírTV buzdított, bár ők is csak a műsorok 5 százalékában tettek így. Mind az öt tévécsatornán elég kevés olyan hírműsor volt, amelyben több lehetséges álláspont is felmerült arról, hogyan érdemes szavazni, de ebben is az állami média teljesített a legrosszabbul: ott mindössze a műsorok 7 százalékában történt ilyen.

Michael Meyer-Resende, a DRI ügyvezető igazgatója úgy kommentálta a kutatás eredményét: „Az elfogult hangnem és a kiegyensúlyozott tájékoztatás hiánya a kormánypárt kampányának az eszközeként állítja elénk a közszolgálati tévét. Az elmúlt hat év során Orbán Viktor szisztematikusan leépítette a fékek és ellensúlyok rendszerét Magyarországon. Ennek az eredményét láthatjuk ismét.”

Ne maradjon le semmiről!