Őszintén sajnálom, elnézést kért a budapestiektől a BKK vezetője

2017.07.22. 19:24 Módosítva: 2017.07.22. 21:16

"Őszintén sajnálom, hogy a BKK online értékesítési rendszerének bevezetése problémákkal terhelt, higgyék el, engem és kollégáimat is az a cél vezérelt, hogy a közösségi közlekedést használók könnyen elérhető, gyors és ügyfélbarát megoldást vehessenek igénybe" - írja közleményében Dabóczi Kálmán, a BKK Zrt. vezérigazgató. Ismét bocsánatot kért a T-Systems is. Kaszás Zoltán vezérigazgató az általuk feljelentett etikus hekkernek most már együttműködést ajánlott fel.  

"Elnézést kérek, hogy ez nem sikerült és számos utasunknak kényelmetlenséget, nehézséget okoztunk ezzel", olvasható a BKK vezérigazgatójának közleményben. Dabóczi Kálmán azt ígéri, hogy a  jövő héten megvizsgálják, milyen kellemetlenségek érték az e-jegyet váltó utasokat, és kidolgozzák, milyen módon kompenzálhatják azt, akit hátrány ért. 

Dabóczi Kálmán
Dabóczi Kálmán
Fotó: Bődey János / Index

A BKK minden rendelkezésre álló eszközzel segíteni fogja azt a vizsgálatot, amit Tarlós István főpolgármester rendelt el. Dabóczi azt is írja: 

A BKK vezetőjeként felszólítottam a T-Systems Magyarország vezérigazgatóját, mint az online értékesítési rendszert kifejlesztő és üzemeltető szerződéses partner felelős vezetőjét a szükséges információk átadására és a jelentés elkészítésére.

A BKK már a hétvégén elkezdte az adatok és dokumentumok összegyűjtését, hogy a városvezetés és a közvélemény számára mielőbb feltárják a hibákat. A következőket vizsgálják meg:

  • a szolgáltatás megkezdésének körülményeit
  • az indulás óta a rendszert ért informatikai támadásokat
  • a rendszer biztonságos működése érdekében tett intézkedéseket és azok eredményességét.

Dabóczi reméli, hogy "hamarosan sikerül visszanyernünk azt a bizalmat, amelyet az elmúlt évek munkájával elértünk."

A pénteki bocsánatkérés után szombaton ismét bocsánatot kért a T-Systems. Kaszás Zoltán vezérigazgató a Facebookon azt írta: 

Talán fontos lett volna előbb megszólalnom, de az adott ügy kapcsán nagyon sok körülmény került elő és szerettem volna tisztább képet kapni, egyértelműbben látni.

Kaszás azt írta: a megrendelő BKK-val közösen jött létre az online értékesítési rendszer.

Vitathatatlan, hogy a rendszer bizonyos komponenseinél már léteznek fejlettebb, korszerűbb megoldások.

Nem tudjuk nem kiemelten idézni a T-System vezérigazgatójának következő mondatát sem: 

Fontos számomra, hogy az általunk és a közösség jelzései alapján feltárt hiányosságok kapcsán, szakmai és emberi alázattal tudjunk szembenézni a helyzettel és legyen bennünk kellő tartás és szakmaiság, hogy ezeket javítsuk, elhárítsuk.

A vezérigazgatót állítása szerint személyesen is megérintette annak a hibát jelző fiatalnak az esete, akit rendőrök vittek el a lakásáról (az ügyben épp a cég tett feljelentést - a szerk.).

A T-Systems Magyarország vezetőjeként, amennyiben bebizonyosodik etikus magatartása, szeretném felajánlani a jövőbeni együttműködés lehetőségét számára, ha ő erre nyitott.

Kaszás szerint itt az ideje, hogy Magyarországon az "ethical hacking” tevékenység körüli társadalmi és szakmai párbeszéd megkezdődjön, és megteremtődjenek ennek a tevékenységnek a törvényes, szabályozott keretei.  

A BKK online jegyértékesítési rendszere körüli sorozatos hibák miatt Tarlós István átfogó vizsgálatot kért Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettestől, aki ezt el is rendelte.  

A múlt hét csütörtökön bevezetett rendszerről a következő hibák derültek ki:

Egy 18 éves diák olyan hibát a rendszerben, amivel 50 forintért tudott bérletet vásárolni. A hibáról értesítette a BKK-t, de a rendszert fejlesztő T-Systems feljelentést tett, és a fiút rendőrök vitték el a lakásáról.  Az etikus hacker meghurcolása miatt hétfőre tüntetést szerveznek a BKK Rumbach Sebestyén utcai központja elé. A  Facebookon meghirdetett eseményt  a nevében a tavaszi utcai tiltakozásokra utaló „Occupy Oktogon” mozgalom organizálja.

A BKK és a T-System Facebook-oldalát elárasztották  a szitkozódó kommentek. A Facebookon a BKK megítélése az ötös skálán 1-es osztályzatra csökkent. 

A BKK és a T-Systems sajnálatát fejezte ki a történtek miatt. A T-Systems azt írta: ismeretlen tettes, és nem  konkrét személy ellen tettek feljelentést. A saját fejlesztésű rendszerek védelmében az a hivatalos eljárás, hogy egy adott szintet elérő esemény esetében kötelességük ezt megtenni, így most sem tehettek mást.