Így készült a rakétás Kéktúra-videó

2017.10.23. 13:30
A Visegrádi-hegység egyik legnépszerűbb és legszebb hegységünk. Sokan sok részét ismerik, de van egy pár pontja, ami 1990-ig tilos területnek számított, és ma is elég eldugott helyen van. Mivel két ilyen bázis is a Kéktúra vonala mellett található, nem hagytuk ki őket, sőt!

A 14. részt Nógrádban, a Börzsöny lábánál fejeztük be, és mivel a Börzsönyt magát a szarvasbőgés időzítése miatt már egy korábbi részben átszeltük, ezért ezt a túrát Nagymarosról folytattuk. Innen Visegrádra kétféle módon lehet átjutni: a révvel, vagy pedig - évente két ritka alkalommal - a Duna alatti közműalagútban. Mi is kettéváltunk. Dani hajókázott, a csapat másik fele pedig az alagútban bujkált.

A Visegrádi várhoz sokat kell kaptatni, de ha már fent van az ember, muszáj maradni pár órát. Egyrészt vár a Vár, ott a közelben a Zsitvay-kilátó, valamint egy jó bobozhatunk is, aminek nyilván a gyerekek örülnek a legjobban, ha velünk vannak. Büfé is több van, fel lehet töltekezni a Dobogókőig tartó hosszú útra.

Az erdei részeken is otthagyta beton-lábnyomát az ember az egykori légvédelmi rakétabázisok képében. Az Urak asztalán fekvő alig pár száz méterre, a lom-hegyi pedig nem sokkal messzebbre fekszik a Kéktúra vonalától. Ha van időnk, legalább az egyiket meg kell nézni.

Az útvonal:  A hivatalos szakasz számozáshoz képest visszafelé megyünk a Kéktúrán, a 27. számú zempléni túraszakasztól az 1. számú, Kőszegi-hegység csúcsán végződő szakaszig. Kelet felől nyugatra haladva. Az első évad első része a Hollóháza - Bányi-nyereg közötti (zempléni) szakaszról szólt, a tizedik pedig a Cserhátról. A 2. évad nyitó részének helyszíne a Börzsöny volt, azt követően pedig a novemberi szemetelő esőhöz a szemetes Budai-hegységet választottuk forgatási helyszínnek. Tavasszal a Cserhátban, Becskénél vettük fel a szálat, a 60 km hosszú Becske-Nógrád szakaszt két 30 kilométeres hétvégére vágtuk a sok forgatnivaló miatt. Ezzel a videóval helyreáll a földrajzi sorrend: a dunai átkelés után Visegrádtól Dobogókőig túrázunk.

Adatok: Visegrád-Dobogókő

A forgatás időpontja: 2017. augusztus 12-13.

Hossz, szint: 24,5 km, 1205 m felfelé

Nehézség: Ebben az irányban, azaz kelet felé haladva ez az útszakasz a Kéktúra egyik legtöbb meredek emelkedőt tartalmazó része, ezért inkább 10-12 éves kortól ajánlható.

Kihagyhatatlan:

• Duna alatti közműalagút
  • Visegrádi vár
  • Zsitvay-kilátó
  • Visegrádi bobpálya
  • Az egyik volt rakétabázis
  • Pilisszentlászlói Jánosík Krčma

Szubjektív: Sűrű erdők, nagy, látványos rétek váltogatják egymást, nagyon jól el lehet merülni a természetben. Visegrád után egy lakott település van félúton, Pilisszentlászló, aztán már csak Dobogókő.

térkép15

Eddig megtett szakaszok: a 19-es számú (74 km), 20-21-22-es számú (65 km), 23-as számú (62 km), 24-es számú (60 km), 25-ös számú (65 km), 26-os számú (53 km), 27-es számú (40 km), 17-es számú (40 km), 13-as és 14-es számú (22,4+14,2 km), a 18-as számú (60 km), és a 16. számú (24,5 km) összesen: 583 km.

Szállás, kaja: Először kétnaposra terveztük az utat, pap-réti sátorozással, vagy pilisszentlászlói szállással, de végül - különböző okok miatt - egy előforgatásos és egy teljes szakaszon végiggyalogló nappal oldottuk meg a forgatást, közben otthon aludtunk. Mindkétszer vonaton érkeztünk Nagymarosra. Enni jót lehet a pilisszentlászlói Kisrigóban, ahol külön pihenő asztal van az épp csak betérő kirándulóknak. Ha nem érjük el az utolsó buszt Dobogókőn, akkor meg lehet szállni a Jurta szálláson, vagy a Báró Eötvös Loránd Menedékházban. Az előbbi személyesebb, az utóbbiban több eséllyel van hely.

Képgaléria a forgatásról:

Fontos tudni: A Duna alatti közműalagút egy évben kétszer látogatható mindössze, az egyik ebből tavasszal, a Víz Világnapján, a másik pedig ősszel van. A Séta a Duna alatt nevű eseményt a DMRV Zrt. a honlapján hirdeti meg.

Tracklist (számrészletek):

01 - Bonobo - Eyesdown feat. Andreya Triana
02 - Egyszólam & Kalamajka - Mátyás király török indulója
03 - Hippie Sabotage - RIGHTEOUS
04 - Elias Rahbani - Dance of Maria
05 - Voytek Pavlik - Burning Sky
06 - Légvédelmi tüzér induló
07 - Paľo Bielik - Hej hore háj dolu háj
08 - Trebunie Tutki - Pierso godzina z północy biła...
09 - SEVDALIZA - HUMAN

Ma Is Tanultam Valamit:

"A turistaság a tömegek sportja, amely nem ismer versenyt és nem takar üzletet. Gyakorlását nem korlátozza az évszakok változása sem az életkor haladása. Tüdőt és lelket tisztít! Visszavet a Természethez, az örök megújhodás forrásához. Felemel a sár, a por, a gyárak füstje, a hétköznapi gondok fölé! (...) A turista jobb, a turista emberibb ember, mint a többi. Aki pedig a turistaság brigádjába újoncokat toboroz, embertársainak jótevője, mert felfedi előttük a testi-lelki megújhodásnak antheusi titkát!" (Zsitvay Tibor levele a Zsitvay-kilátó falán)