A széltől függ, hogy nyugatra vagy keletre indul-e a világ leghosszabb repülőjárata
A világ leghosszabb repülőútja Szingapúrt köti össze New Yorkkal, és az út hivatalosan 18 óra 45 percet vesz igénybe (SQ22 járatszám), míg a visszaút elvileg 18 óra 25 perces (SQ21). A magaslégköri futóáramlatok azonban óriási segítséget nyújtanak a repülőknek, és a hosszú távolság miatt már azon is érdemes gondolkodni, hogy keletre vagy inkább nyugat felé szálljanak-e: Csendes-óceánt szeljék át, vagy inkább az Atlantit.
A tavaly ősszel újraindított közvetlen járat a Szingapúr felől induló első útjain a Csendes-óceán északi útvonalát választották a pilóták, hogy kihasználják a Japán partjainál fújó szeleket, illetve később Alaszka és Kanada légterében is hasonló segítséggel száguldozzanak.
Az első visszaúton az SQ21 ugyanezt a sarkvidéki útvonalat választotta. Egy másik alkalommal viszont, amikor megint New Yorkból indultak vissza, folytatták az útjukat kelet felé, hogy az Atlanti-óceán északi részén fújó szeleket tudják kihasználni.
Gyakorlatilag egy megállóval körberepülték a Földet.
Bár ez az útvonal 945 kilométerrel hosszabb volt, mint az ideális, majdnem egyenes útvonal, ezen is több mint egy órát sikerült spórolni.
Ha a lehető legrövidebb – egyenes – útvonalon haladnának a repülők Szingapúr és New York között, az északi sarkkörön át, akkor 15 345 kilométert kellene megtenni, ám a járatok inkább valamelyik óceán felé kerülnek, és az átlaguk bőven 16 ezer kilométer fölött van.
Magyarán lehet, hogy két pont közt mindig az egyenes a legrövidebb út, de korántsem biztos, hogy ez a leggyorsabb is egyben.
Rovataink a Facebookon